contracte sota sospita

Smatsa hauria inflat els costos reals del servei de recollida a Sabadell

El gerent cobraria el doble del previst i s’hauria atribuït una despesa no ajustada a la realitat | S’hauria afegit un sobrecost de 6 milions d’euros des de l’inici del contracte, l’any 2012 | El govern demana la nul·litat del contracte i obre la porta a municipalitzar el servei

per Redacció, 18 de gener de 2017 a les 14:03 |
Xavier Guerrero, Juli Fernàndez i Albert Boada, en roda de premsa | Juanma Peláez
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L’Ajuntament de Sabadell assegura que Serveis del Medi Ambient SA, Smatsa, hauria inflat els costos reals de l’activitat duta a terme a la ciutat vinculada amb la recollida d’escombraries i la neteja viària a la capital vallesana, fet que hauria suposat un sobrecost facturat de 6 milions d’euros. Això se suma als incompliments del servei prestat i de les clàusules de contractació que ha detectat un informe encarregat pel govern. Per tot plegat, s’elevarà a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat que declari nul el contracte i obrir la porta a una possible municipalització del servei, amb la subrogació dels treballadors actuals.
 

L’Ajuntament ha convocat una roda de premsa aquest dimecres per detallar la petició que us va avançar NacióSabadell i aportar noves dades per justificar la decisió. Segons el consistori, l’empresa hauria presentat anualment un increment de la despesa a través de justificacions vinculades a conceptes com ara l’increment de l’IPC o les despeses afegides, que incrementarien la factura fins els 6 milions d’euros anuals. Cal afegir que Sabadell destina un 10% del pressupost municipal a la recollida de residus i la neteja viària, motiu pel qual l’increment de la factura té efectes destacats a la caixa municipal.
 

“El contracte amb Smatsa suposa un percentatge molt important del nostre pressupost municipal, d’un 10,85%, això significa que un de cada deu euros dels impostos va destinat a la neteja i la recollida de residus”, ha assenyalat l’alcalde, Juli Fernàndez. En l’anàlisi de la feina que fa Smatsa, s’ha revisat la forma jurídica del contracte, en el qual els juristes i assessors del govern han indicat que no s’ajusta a la forma legal que correspon, en què s’ha assignat una concessió administrativa de 15 anys amb 5 més prorrogables, quan hauria d’haver estat un contracte de serveis de 4 anys amb 2 de pròrroga.
 
“Amb aquets contracte, el concessionari té garantida una retribució mensual dels gairebé 18 milions d’euros anuals, que no està condicionada a la demanda sinó al servei que té assignat”, apunta el regidor de Serveis Centrals, Albert Boada. A més, el plec de clàusules establia que calia dipositar com a garantia un 5% de l’import final de la concessió, equivalent a 12,8 milions d’euros, quan realment només en va dipositar 600.000 euros.
 
Smatsa era una de les tres empreses que es van presentar al concurs, i a l’hora de demostrar la seva capacitat financera només va presentar la facturació que tenia amb l’Ajuntament de Sabadell: “Estava completament condicionada a l’activitat i els pagaments de l’Ajuntament”, afegeix Boada.
 
Els incompliments
 
L’empresa ha dut a terme incompliments en el servei, fet que ha suposat un sobrecost d’uns 6 milions d’euros des de la firma del contracte, l’any 2012. Pel que fa als costos salarials, es va establir un increment per sobre del que s’havia establert. “Es va imputar con cost de vestuari i elements auxiliars que no s’utilitzen, com ara elements de protecció individual a persones que no n’han de fer servir”, explica el regidor d’Espai públic, Xavi Guerrero.
 
Pel que fa a la gerència, també s’ha detectat un cost duplicat, de 100.000 euros anuals quan en realitat s’hauria d’ajustar a la meitat. “Hi ha també una disminució dels rendiments reals respecte allò acordat, es va fer una ampliació dels equips dedicats a una tasca, i detectem que la neteja en contenidors baixa un 60% respecte el que s’havia acordat, fins el punt que a l’estiu es neteja menys del que tocaria”, afegeix Guerrero.
 
Per controlar el servei, es va instal·lar al gener de 2016 sistemes GPS als campions de la recollida d’escombraries per registrar el posicionament dels vehicles, motiu pel qual no es pot saber amb certesa el grau de compliment entre l’inici del contracte i principis de l’any passat. Amb tot, l’Ajuntament ha reforçat el servei destinat a seguir el control de la concessió, passant de quatre a set persones amb un cap de servei.
 
Possible municipalització
 
El govern elevarà a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat la decisió de si s’ha de declarar el contracte de concessió nul o no. Si es considera que no s’ajusta a allò pactat, el govern ha obert la porta a què es pugui municipalitzar el servei.
 
Amb tot, l’alcalde ha deixat clar que no es posa en dubte la professionalitat dels treballadors que s’encarreguen de la neteja viària i la recollida d’escombraries, motiu pel qual es podria subrogar el personal en cas que es municipalitzés el servei.
 
Es preveu que el dictamen pugui fer-se públic en el termini de mig any des de la seva presentació.

 

Participació