Internet, mòbils i altres tecnologies al servei dels països en desenvolupament

Diversos projectes, entre ells Facebook i Google, tenen l'objectiu d'arribar arreu del món

per Europa Press , 13 de març de 2015 a les 08:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de març de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Un projecte ofereix ordinadors als nens dels països en desenvolupament. Foto: One Laptop Per Child


La tecnologia juga un paper imprescindible en el desenvolupament d'una societat. Tot i així, l'accés a les últimes innovacions tecnològiques no és igual a tot el món, un fet que genera una important escletxa en el creixement dels diferents països. 


Com recorda la Organització de les Nacions Unides (ONU), "els països industrialitzats generen pràcticament totes les tecnologies del món; i, si bé alguns països en desenvolupament compten amb la capacitat d'adoptar i adaptar algunes d'aquestes tecnologies a les seves necessitats, la majoria queda al marge". 

Els projectes que s'han plantejat i desenvolupat per portar les tecnologies modernes a països en desenvolupament són nombroses, des de polítiques emmarcades en l'activitat de la ONU fins a la inversió estrangera directa, passant pel desenvolupament d'instruments i eines enfocades a determinades zones del món. 


Internet

Internet ha portat les grans empreses tecnològiques a desenvolupar els seus propis projectes per estendre l'accés a la xarxa allà on no hi ha recursos per fer-ho. Google treballa amb 'Loon', un projecte que pretén portar Internet a les zones rurals o de difícil accés, utilitzant una xarxa de globus situats a 20 quilòmetres d'altura, a l'estratosfera. Aquests globus viatgen pel món gràcies als vents que es produeixen en aquesta altura. La idea és controlar el seu moviment a través d'un 'software', de tal manera que es pugui guiar el globus per on faci falta. 

Google i Telefónica s'uneixen per portar Internet arreu de Llatinoamèrica


Només un terç de la població té accés a Internet, segons Internet.org, el projecte de Facebook que, amb companyies com Ericsson, MediaTek, Nokia, Opera, Samsung i Qualcomm, tenen l'objectiu de portar Internet a tot el món. El projecte planteja acostar-lo a través de preus assequibles, 'software' i eines que millorin la transmissió de dades i models de negoci basats en la innovació. 

Zuckerberg exposa la seva estratègia per fer arribar Internet a tot el món

Wikipedia se suma a la cursa per oferir internet als països subdesenvolupats
 

Facebook, Google i Wikipedia mantenen una cursa per portar l'Internet arreu del món. Foto: Internet.org


El projecte Negroponte

S'enquadra dins de la fundació 'One laptop child', i té com a principi la idea que els nens que viuen en països sense recursos, puguin accedir també a les noves tecnologies i als avantatges educatius i formatius. D'aquesta manera, es va plantejar la possibilitat de llançar una línia d'ordinadors portàtils de baix cost, i un disseny simple i cridaner -blanc i verd-, que compta amb la col·laboració d'IBM. 

La bateria dels ordinadors es pot carregar manualment, en cas que no existeixin xarxes d'electricitat, per garantir el seu ús. Argentina, Uruguai i Colòmbia van ser els primers països en sol·licitar-los. 

Aquest projecte pren el nom del seu impulsor, Nicholas Negroponte, investigador de l'Institut Tecnològic de Massachussets (MIT) i un dels creadors de la revista 'Wired Magazine', especialitzada en informàtica. 

Dispositius assequibles

La companyia finlandesa Nokia va llançar l'any 2011 una gamma d'"smartphones" pensada pels països en vies de desenvolupament. Es tracta de la família Asha, que funcionen amb el sistema operatiu Symbian. 

Per la seva banda, Google va anunciar el seu programa Android One a finals de 2014, una iniciativa per fer arribar telèfons amb qualitat, però a un baix cost, a països subdesenvolupats. Primer es va anunciar per la Índia, però s'ha estès a altres països, com Bangladesh, Nepal i Sri Lanka. 

El MWC presenta un mòbil amb Internet i capacitat per 6.000 aplicacions per 35 euros

 

Participació