Sabadell fiscalitzarà les empreses que ofereixen serveis públics a la ciutat

L'equip de govern ha creat un nou Servei d'Anàlisi i Projectes que farà seguiment de les concessions | L'objectiu és "tenir un major control" dels contractes i les concessions actuals i valorar possibles municipalitzacions

Albert Boada, regidor de Nova Economia
Albert Boada, regidor de Nova Economia | Norma Vidal
Norma Vidal
29 de novembre del 2016
Actualitzat a les 23:25h
L'executiu de Sabadell s'ha dotat d'una nova eina municipal. Es tracta del Servei d'Anàlisi i Projectes que s'encarregarà de "fiscalitzar" i fer un seguiment de les empreses que s'encarreguen de gestionar serveis públics a la ciutat. Segons ha explicat el regidor de Nova Economia, Albert Boada, la creació d'aquest servei respon a l'acord de govern establert a principis de mandat per analitzar tots els serveis externs i valorar possibles municipalitzacions. Fins ara el consistori ha assumit la gestió de la grua i està previst que al llarg de 2017 també es faci càrrec a través de l'empresa Vimusa de la zona blava

El nou servei depèn de la regidoria de Nova Economia i s'encarrega d'analitzar el grau de compliment dels contractes, fer-ne un seguiment i proposar noves formes de gestió. "Volem conèixer si estem oferint a la ciutadania uns serveis de qualitat a un preu just o si està pagant un preu excessiu per la qualitat dels serveis que reben", explica Albert Boada que no es tracta d'internalitzar sinó "de tenir un major control dels serveis públics", comenta.

Així, ha explicat que els contractes que finalitzen de forma més immediata són els de les Escoles Bressol i els de la neteja dels edificis municipals. En el primer cas s'està treballant perquè la forma de gestió es modifiqui pel curs 2018. Pel que fa a la neteja d'edificis municipals, actualment el servei està dividit, el 90% el fan tres empreses externes i el 10% l'Ajuntament. S'està valorant quina és la millor opció i la previsió és que el primer trimestre de 2017 es puguin donar a conèixer les conclusions.

A banda, el Servei d’Anàlisi i Projectes està treballant per analitzar si la proposta d’increment de tarifes proposada per Cassa està prou justificada i si la proposta d’inversions incloses en el Pla Director 2016‐2031, presentant per l’empresa, ha de tenir o no repercussió en les tarifes. Finalment s’està estudiant també les sentències del Tribunal Suprem que indiquen que el pagament del servei d’aigua s’hauria de fer mitjançant taxes i no tarifes, fet que permetria també més fiscalització municipal del servei. El proper més de febrer es preveu comunicar a l'empresa el resultat de tot aquest treball.

Boada també ha dit que s'ha avançat per millorar el Servei d'Atenció Domiciliària. Al març del 2016 un document intern ja definia la conveniència de prestar internament el Servei d'Atenció Domiciliària (SAD). Per tant, mentre es dota el servei de l’estructura necessària per assumir la gestió directa del SAD, un cop finalitzat el contracte a finals d'any, es farà un nou procediment d'adjudicació fins a setembre de 2018, en el qual ja s'ha millorat les condicions laborals de les treballadores de les empreses concursants.


"Les diferències entre el conveni del sector i el dels treballadors municipals eren massa grans", comenta el regidor que explica que en aquest cas el que s'ha fet és fer una nova concessió però amb valors més elevats i incrementant el preu per hora del servei. "L'objectiu és que en un futur es pugui plantejar una forma de gestió directa", afirma.

També s'ha dut a terme un estudi sobre els organismes autònoms municipals  que són l'Agència Tributaria, el servei d'informàtica i els museus. 

Cementiri i residus, grans problemes

La neteja viària i la recollida de residus i la gestió del cementiri són dues de les concessions més problemàtiques per l'Ajuntament de Sabadell. La primera acaba el 2017 i la segona el 2044.

Pel que fa a la recollida de residus i de neteja viària, el proper més de febrer està previst finalitzar l'estudi del grau de compliment en l'execució del servei en relació amb l'oferta presentada perla concessionària.

En relació amb el Cementiri, s'ha constituït una comissió tècnica per consensuar amb l'empresa una estructura més flexible pel que fa a la durada de les concessions dels títols funeraris. Es preveu que els resultats es puguin presentar al gener del 2018.

"El que estem fent és analitzar el grau de compliment dels serveis i fent els estudis de cost", explica Boada que es mostra optimista amb què a llarg termini es puguin introduir canvis en els contractes actuals. 

Primer any del servei municipal de grua

Albert Boada ha explicat que abans que acabi aquest 2016 es donaran a conèixer les dades exactes per valorar els beneficis que ha suposat la municipalització del servei de la grua. Tot i això ha avançat que s'ha passat d'una despesa fixa de 598.000 euros anuals a 420.000 repartits entre Sabadell, Castellar del Vallès i Barberà. D'aquests, la part de sabadellenca ascendeix a 340.000 euros. 

Boada ha puntualitzat que aquest estalvi també està relacionat al canvi en el model de servei, ja que a diferència del que succeïa abans, ara la grua només intervé quan un particular truca perquè hi ha un cotxe que està mal estacionat o quan hi ha un requeriment policial. "Abans els operaris havien de portar un determinat nombre de cotxes al dipòsit durant el torn i ara ja no".

Recorda que hi havia moltes queixes i que fins hi tot se n'havia fet ressò el Síndic de Greuges. "Ara quan si un conductor arriba abans que la grua s'hagi endut el cotxe el que es fa és aplicar-li la sanció per haver aparcat malament però no s'emporten el vehicle ni li cobren la taxa", explica. 

El regidor també ha avançat que s'ha arribat a un acord de renting per incorporar un tercer vehicle al servei de grua. "Els empleats del servei ens van traslladar aquesta petició perquè argumenten que quan un vehicle s'espatlla només els queda un altre per prestar el servei", comenta. 

Jornada sobre remunicipalització

L'experiència i aquest treball que s'està fent des de l'Ajuntament serà un dels casos que ha estat escollit per participar en la jornada “Remunicipalització, reptes i oportunitats”, que el proper dijous 1 de desembre tindrà lloc al Centre de Convencions Internacional de Barcelona (CCIB) organitzada per l'Ajuntament de Barcelona, amb la col∙laboració de la Federació de Municipis de Catalunya i el Consell de Col∙legis de Secretaris, Interventors i Tresorers de Catalunya.

L’objectiu d’aquesta jornada és l'intercanvi d'experiències sobre els reptes que planteja recuperar la gestió directa dels serveis públics que s’estan prestant mitjançant fórmules de gestió privada.