infraestructures

La difícil tasca de moure's en tren pel Vallès

La xarxa ferroviària comarcal té unes mancances històriques que semblen lluny de poder-se resoldre | El col·lectiu FEM Vallès va plantejar una xarxa amb 20 noves estacions per al 2020

per Albert Segura , Sabadell, 24 d'agost de 2016 a les 10:00 |
Un tren de la línia R4 | Marcel Marsal
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 d'agost de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Moure’s en tren pel Vallès sol ser una aventura que sovint acaba amb retards, transbords amb autobús o metres caminats per connectar una estació de Ferrocarrils de la Generalitat amb una altra de Rodalies. El dèficit històric d’inversió ferroviària per part de Madrid a Catalunya i concretament a la nostra comarca empeny a què en moltes ocasions es prefereixi agafar el cotxe abans que sotmetre la paciència a nivells insospitats.
 

La mala connexió, els horaris i les contínues avaries fan que optar pel tren sigui el darrer recurs, sobretot si es vol fer un trajecte com Sabadell – Granollers, que obliga a fer canvi de tren a Montcada i Reixac, completant un recorregut que es pot allargar fins els 50 minuts, quan en cotxe no passa dels 20. En aquest escenari, el col·lectiu FEM Vallès, integrat per entitats ciutadanes i empresarials, va presentar el 2013 un projecte per crear 20 noves estacions en 2020, una proposta que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) té sobre la taula.
 

El projecte de FEM Vallès pretén donar resposta als problemes de mobilitat d'un territori habitat per un milió i mig de persones, pel que creuen diverses línies de Rodalies i on pràcticament no existeixen estacions intermodals. El col·lectiu planteja crear noves estacions en emplaçaments que ja estan gairebé llestos perquè el tren hi pari, i adaptar connexions intermodals entre línies, amb inversions que no superarien en la majoria de casos els 2 milions d’euros.

Nous nusos de comunicació
 
La nova xarxa compatirà amb quatre nusos de comunicació, dos dels quals es troben a Sant Cugat del Vallès, a la zona de l'Hospital General de Catalunya i al barri de Volpelleres. Això obligaria a moure les estacions de Rodalies, donat que les de FGC ja s’han creat en els punts de connexió per facilitar la futura connexió.
 
El tercer nus correspondria a una estació intermodal entre la R3 i la R8 a la zona de la Riera de Caldes, a Santa Perpètua, on conflueixen sis municipis, hi viuen 87.000 persones i se situen 32 polígons industrials amb més de 3.000 empreses que generen 42.000 llocs d'ocupació. La quarta i darrera proposta és a Cerdanyola del Vallès per connectar les línies R4 i R8, en un punt molt proper a les carreteres C-58 i AP-7, que permetria incrementar la competitivitat dels polígons d'aquesta zona.

Noves estacions
 
A aquests nusos s’hi sumen les propostes d’estacions que es troben gairebé preparades per connectar-se a la xarxa ferroviària. A Sabadell, es tracta de la de l’Hospital Parc Taulí o la de la Rambleta, que se situaria en un punt proper on antigament hi havia hagut el baixador amb el mateix nom, a la intersecció de la Gran Via amb la Rambla i l’avinguda de Barberà. També es contempla la de Can Llong, a l'oest, i la de Sant Pau de Riu-sec, aquesta de FGC, que donaria servei als veïns d'aquesta zona però també aproparia el centre comercial, a través d'un bus llançadora.

A més, n’hi ha de previstes a la zona nord de Rubí, al Circuit de Barcelona - Catalunya de Montmeló, al polígon de Can Salvatella de Ripollet, al centre penitenciari de Quatre Camins, o al polígon de Can Volard de Parets. En un altre episodi hi figuren parades com la de Baricentro, construïda des dels anys 80, però on caldria fer una inversió important per adaptar l'espai a la normativa de seguretat actual. 

 

Participació