La R4 de Sabadell a Manresa té vuit punts negres que provoquen retards

Segons un estudi, la xarxa ferroviària catalana té 126 incidències pendents de reparació | Els combois han de frenar, la qual cosa provoca retards | Algunes de les actuacions a Vacarisses, Viladecavalls i Castellbisbal s'han de fer des del 2014

Redacció
18 de juliol del 2016
Mapa interactiu de les incidències pendents de reparació
Mapa interactiu de les incidències pendents de reparació | TV3
La xarxa ferroviària catalana té 126 punts on els combois han de frenar a causa d’incidències pendents de reparació, segons un document amb els punts de limitació temporal de velocitat que ha revelat TV3. Segons la cadena televisiva, aquesta informació demostraria que els retards que presenta la xarxa es deuen principalment a aquests arranjaments pendents, alguns dels quals esperen des de fa 15 anys. Hi ha incidències a totes les línies de la xarxa catalana.

A la R4 en el tram de Sabadell a Manresa es produeixen diverses incidències que malgrat que algunes tenen prop de dos anys encara no s'han resolt. A Viladecavalls, a causa de l'estat del terraplè el comboi ha de passar de 80 km/h que seria la seva velocitat tèorica a 60 km/h el que ocasiona un minut de retard de manera sistemàtica. Aquesta incidència està marcada des de l'1 de maig de 2015. També en un punt més endavant, el perill de despreniment obliga a reduir la velocitat en uns 20 km/h, una incidència registrada des del juny de 2014 i encara pendent de resolució per part d'Adif.

A Vacarisses, l'informe marca un perill de despreniment datat d'abril de 2014, que provoca un retard de prop de mig minut per culpa de l'estat de terraplè (a data de 1 de juny de 2015), i un altre perill de despreniment, registrat a finals de juny de 2014, que implica reduir la velocitat del tren de 100 km/h (velocitat teòrica) a 60 km/h. 

Els altres punts conflictius ja es trobarien a Sant Vicenç de Castellet, on la velocitat teòrica seria de 70 km/h però la real és de 30 km/h per perill de despreniment; i a Castellgalí on la mateixa causa obliga als combois a circular 40 km/h per sota del que haurien. I, finalment, ja a l'entrada de Manresa, un altre perill de despreniment ocasionat a finals de juny de 2014 provoca una reducció de 40 km/h la velocitat dels combois.

A la R8, just al seu pas per Castellbisbal, la línia també presenta un punt negre. És mig minut de retard que s'acumula al trajecte a causa de l'estat del terraplè ja que els combois han de reduir la velocitat de 120 km/h a 85 km/h. Una incidència que es va detectar al març de 2015 i que Adif encara té pendent de resolució.

A totes les línies

Totes les incidències recollides al document que ha fet públic TV3 es poden consultar en un mapa interactiu que ha elaborat la cadena on també s’especifica els que causen majors retards. A la R15, al seu pas per Ascó, el perill de descarrilament fa que els trens hagin de baixar la velocitat de 90 a 30 quilòmetres per hora, fet que causa 11,5 minuts de retard. Més endavant, a Pradell de la Teixeta, el mateix perill torna a fer frenar els combois i afegeix 3 minuts més al trajecte. Un tros més amunt, a Duesaigües, el perill de despreniment fa disminuir novament la velocitat, amb un retard afegit de dos minuts.

Els combois de la línia R12 han de reduir la velocitat a Granyaella de 130 quilòmetres per hora a 20 a causa de la inestabilitat del terraplè, amb la demora conseqüent. En altres punts d’afluència massiva de trens, com ara l’estació de Sants, cal circular-hi a 30 quilòmetres per hora a causa del mal estat de la via.

D’exemples com aquest se’n poden trobar a totes les línies, com en el cas de les R13 i R14, que al seu pas per Alcarràs i Lleida obliguen els trens a passar a 30 per hora malgrat les velocitats teòriques són de 160. Aquí la incidència és l’estat del terraplè. Cap al cantó nord passa el mateix amb la línia R11. Perills de despreniment i obres no executades, com ara la rehabilitació de l’estructura del tram metàl·lic a Colera o el reforç del quadre de velocitats màximes a Llançà.