Sabadell analitzarà com ens afecta l'excés de soroll

Fira Sabadell acollirà dijous un congrés sobre la matèria

La Gran Via de Sabadell
La Gran Via de Sabadell | Albert Segura
Redacció
26 d'abril del 2016
Actualitzat a les 10:01h
En el nostre dia a dia estem sotmesos a una quantitat de sorolls, alguns de voluntaris, que poden fer que el nostre nivell d'estrès incrementi. Amb aquest pretext, Sabadell acollirà dijous i divendres el primer Congrés d’Acústica de Catalunya, Acusti.cat, a la Fira de Sabadell.

Organitzat per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Sabadell, el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya i l’Associació Catalana de Consultors Acústics, la cita se celebra coincidint amb el Dia Internacional de Conscienciació sobre el Soroll, que se celebra l’últim dimecres del mes d’abril.

"Impulsem aquest Congrés perquè un dels objectius estratègics del Govern és millorar significativament la qualitat de vida a la ciutat, i aquesta millora passa per introduir canvis significatius, bàsicament en la mobilitat, que condueixin a disminuir el grau de soroll ambiental", assenyala el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant. Actualment Sabadell compta amb el Pla d'Acció per la Millora de la Qualitat Acústica de Sabadell i el Mapa Estratègic de Soroll de Sabadell, entre altres eines de gestió.

Aquest és un mapa dissenyat per a avaluar globalment l'exposició al soroll produït en una zona determinada. Les últimes dades, del 2013, indiquen que, com a totes les poblacions, la principal font de soroll és el trànsit i estableix que les condicions acústiques del municipi es poden considerar les habituals i similars a les d’altres de la mateixa tipologia. Una de les dades remarcables és que, de dia, el 80,2% de la població es troba exposada a nivells sonors per sota de 65 decibels (dBA), valor límit d’immissió considerat per a la zona de sensibilitat acústica alta.

El soroll a Sabadell

D’altra banda, durant el període nocturn el 75,3% de la població es troba per sota de 55 dBA. Les dades del mapa estratègic indiquen que durant el dia les superacions dels nivells límit d’immissió existents, d’entre 1 i 4 dB, es produeixen a la carretera. de Terrassa, Gran Vía, via Alexandra, ronda de Collsalarca, carrer de l’Estrella i ronda d’Europa.

El nivell es supera entre 5 i 9 dB en alguns trams de les carreteres de Terrassa i Barcelona entre la ronda de Ponent i carrer de Ramon Llull, la Rambla d’Ibèria i la carretera de Mollet. I és major de 9 dBA a la Ronda de Ponent. Durant la nit, s’observa una superació dels nivells entre 1 i 4 dBA a la via Alexandra, Ronda de Collsalarca, carrer de l’Estrella, Rambla d’Europa. D’entre 5 i 9 dBA a la ctra. de Terrassa, Gran Via. La superació és major de 9 dBA en els trams de les ctra. de Terrassa i Barcelona entre la Ronda de Ponent i el carrer de Ramon Llull, la Ronda de Ponent, la Rambla d’Ibèria i la carretera de Mollet.

El regidor de Sostenibilitat, Joan Berlanga, ha destacat que "la contaminació acústica a la ciutat és una qüestió rellevant que hem de resoldre conjuntament entre l’Ajuntament i la ciutadania". "La contaminació acústica no es pot considerar una molèstia temporal, sinó que afecta la qualitat de vida de les persones", afegeix el regidor de Salut, Ramon Vidal. En aquest sentit afegeix que cada vegada hi ha més evidència de la relació entre l'excés de soroll ambiental i l'impacte sobre la salut, per la qual cosa "una ciutat menys sorollosa també és una ciutat més saludable".