Foment rep crítiques per millorar dues estacions condemnades a desaparèixer

PTP, Federació ECOM, ADENC i Via Vallès afirmen que Foment "malbaratarà 1,6 milions d'euros en la reforma de les estacions de Renfe de Rubí i Sant Cugat que han de ser traslladades" | Demanen que es prioritzi l'intercanviador que connectarà la R8 amb l'Hospital General i a Volpelleres

La Torre
14 d'abril del 2016
L'estació de Renfe de Rubí serà traslladada quan funcioni l'intercanviador
L'estació de Renfe de Rubí serà traslladada quan funcioni l'intercanviador | Bernat Borràs / Trenscat
La Promoció del Transport Públic (PTP), la Federació ECOM, l'ADENC i Via Vallès han emès un comunicat en què denuncien la imminent despesa de 813.444,46 euros i 794.698,10 euros per adaptar les estacions de Renfe de Sant Cugat i Rubí respectivament.

El motiu de la queixa és que "al Pla Director d'infraestructures de l'ATM i parcialment al Pla de Rodalies de Barcelona del Ministeri de Foment està previst el trasllat d'aquestes dues estacions per crear un senzill, vertical i accessible intercanviador entre Renfe i FGC.

L'enllaç actual entre Renfe i FGC requereix més d'un quart d'hora a peu i en el cas de Rubí discorre per vorals de carretera sense adaptar. Al cas de Sant Cugat existeixen voreres però ofereixen uns desnivells poc confortables. "En cap cas es poden considerar estacions d'enllaç ni molt menys d'ús universal", afirmen les associacions. 
 
Quant a l'intercanviador, llargament reivindicat per moviments socials, ambientals i econòmics del Vallès, es tracta d'una "obra de baix cost, a realitzar en superfície, i a executar de forma annexa a les estacions d'FGC d'Hospital General (Rubí) i de Volpelleres (St. Cugat) construïdes expressament per enllaçar amb Renfe". 
 

Recorregut amb Google Earth entre les estacions de Rubí i Hospital General


Els intercanviadors Renfe-FGC a Hospital General (Rubí) i de Volpelleres (St. Cugat) són "estratègics" per millorar la mobilitat entre el Baix Llobregat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental, ja que enllacen la línia transversal no radial R8 (Martorell - Granollers) amb els més de 750.000 habitants servits per les múltiples estacions d'FGC a Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Quirze i Sant Cugat. "La manca d'aquests intercanviadors redueix dràsticament la demanda potencial de la línia R8 de Rodalies i lamina l'eficiència d'una xarxa de transports radial que no pot treballar en xarxa a les comarques del vallès, on el 80% de la mobilitat és de caràcter intern", subratllen.
 
Pel que fa les millores d'accessibilitat de les dues estacions de Renfe previstes, consideren que "resulta incomprensible que es vulgui executar obres (construir ascensors, recréixer andanes, col·locar paviment podotàctil, instal·lar megafonia...) a estacions que han de desaparèixer mentre un important percentatge de la xarxa de Rodalies està encara sense cap tipus de solució d'accessibilitat, com des de fa anys denuncia la Federació ECOM".
 
Per aquest motiu, exigeixen al Ministeri de Foment i a Renfe l'aturada "immediata" d'aquestes obres per "destinar les inversions a estacions que no estiguin pendents de ser abandonades i requereixin mesures per garantir l'accessibilitat universal i el dret a la mobilitat a totes les persones, a fi d'acomplir la legislació i normativa vigent d'àmbit català, espanyol i europeu. Recordem que el termini màxim per assolir aquest grau d'accessibilitat al transport públic és desembre del 2017". També insten al Ministeri de Foment a acabar la seva part dels intercanviadors.
 

Recorregut amb Google Earth entre les estacions de Volpelleres i Sant Cugat