​El Servei de Teleassistència atén 363 situacions d'emergència a Castellar

El servei ha gestionat 19.500 trucades el 2015

Ana González
14 d'abril del 2016
El servei està prestat per la Diputació de Barcelona
El servei està prestat per la Diputació de Barcelona | Ajuntament de Calafell
El Servei Local de Teleassistència de Castellar del Vallès ha gestionat durant el 2015 un total de 19.589 trucades i 363 situacions d'emergència. Al municipi, hi ha 452 usuaris d'aquest servei prestat per la Diputació de Barcelona que dóna cobertura al 12,20% de la població local de més de 65 anys.

Ofereix atenció en casos de situacions de crisi com caigudes, emergències sanitàries o de l'habitatge, fet que permet la gent gran o amb dependència continuar vivint en el seu domicili amb seguretat. Poden contactar de forma immediata amb el centre d’atenció mitjançant un terminal de teleassistència instal·lat al domicili i un penjoll que porta posat l’usuari sense la necessitat d’aixecar l’auricular del telèfon. A Castellar, la meitat dels usuaris viuen sols, un 36% viu només amb una persona i l’11% restant conviu amb més d’una persona.

A més, el Servei de Teleasistència té instal·lats a domicilis de Castellar 48 dispositius de seguretat, 22 per detectar fuites de gas, 17 per detectar foc o fum, vuit que detecten la mobilitat de l’usuari en els seus circuits habituals dins el seu habitatge i un dispositiu adreçat a persones que tenen la psicomotrocitat fina afectada.

De les 363 emergències gestionades al municipi el 2015, en 210 ocasions s'ha mobilitzat el servei d’ambulàncies, en 90 els familiars, en 68 la unitat mòbil del servei, en 21 el Centre d’Atenció Primària, en 18 la recerca de claus, en 11 la Policia Local, en cinc els veïns o amics de l’usuari, en quatre el Servei d’Atenció Domiciliària o el 112 i en dues els Bombers.

En el cas de les prop de 20.000 trucades gestionades pel servei l’any passat, 3.800 (19%) han estat realitzades pels usuaris o els seus familiars, principalment per mantenir una conversa de soledat, demanar informació i assessorament de recursos de la gent gran i per atendre una emergència social o sanitària. Altres 6.623 (34%) trucades han estat realitzades pel mateix centre d’atenció als domicilis de les persones usuàries i 415 (2%) han estat automàtiques activades pels dispositius de seguretat. El 45% restant (8.755 trucades) són trucades de tipus tècnic per garantir el bon funcionament del terminal.

A més, s'han efectuat 717 visites als domicilis, de les quals 439 corresponen a visites de coordinació i 183 de tipus tècnic. Des que es va posar en marxa el servei l’octubre de 2005, al municipi han estat ateses 763 persones.