La Ronda Ponent cedirà dos carrils a les bicicletes i guanyarà una rotonda

Es tracta d’un dels plantejaments inclosos en les reformes urbanístiques per aquest 2016 a Sabadell | La ciutat destina 68 milions d’euros a reformular la planificació estratègica en clau de transformació urbana

La cruïlla de la Ronda Ponent amb la carretera de Terrassa
La cruïlla de la Ronda Ponent amb la carretera de Terrassa | Albert Segura
07 de març del 2016
Actualitzat el 08 de març a les 10:01h
L’Ajuntament de Sabadell destinarà 68 milions d’euros a transformar la trama urbana de la ciutat en el marc de la reformulació de la planificació estratègica en clau urbanística per als propers anys. Entre els elements més destacats hi figuren la remodelació de la Ronda Ponent, que perdrà un carril en cada sentit per a cedir-lo a les bicicletes i que guanyarà una rotonda en la intersecció amb la carretera de Terrassa, o l’actuació per habilitar els accessos al Parc del Nord i al Parc de les Aigües.
 
Així ho han presentat aquest migdia en roda de premsa l’alcalde, Juli Fernàndez, i el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Maties Serracant, en la primera presentació sobre un àmbit concret dels pressupostos des de que es van presentar les línies mestres fa poc més d’una setmana. “Una part important del pressupost està dedicada a la transformació urbana, que faci possible una ciutat digne i ordenada i que posi en valor la història i les qualitats naturals”, ha expressat Fernàndez.
 
Planificació estratègica
 
El govern preveu destinar 400.000 euros en estudis i projectes que guiaran la planificació de futur de Sabadell. Entre ells hi destaca un nou pla de mobilitat urbana sostenible, que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, així com un nou pla local de millora de la qualitat de l’aire i un altre de planificació estratègica territorial. “De la mateixa manera, es farà un inventari del patrimoni municipal per gestionar-lo correctament, tant el que és històric com els béns municipals”, ha expressat Serracant.
 
En aquesta línia, es farà un pla d’acció d’energia sostenible, que vindria a ser una guia d’actuació en l’energia de la ciutat, i un altre per analitzar els espais oberts de la ciutat. El govern preveu proposar una nova ordenació de l’oci nocturn de la ciutat, a pocs mesos del tancament dels locals de la Zona Hermètica, i fer un nou text refós del planejament urbanístic, que fa 15 anys que no es modifica.
 
Paral·lelament, es destinaran 47 milions d’euros al manteniment de la ciutat i l’habitatge, fet que inclou el personal, la inversió o la despesa de manteniment en mobilitat urbana o residus, entre altres.
 

Juli Fernàndez i Maties Serracant, en la presentació de les inversions previstes. Foto: Juanma Peláez


 
Aspectes concrets d’actuació
 
Un dels elements amb més incidència a l’hora de projectar canvis urbanístics serà la Ronda Ponent, un dels principals eixos d’accés a la ciutat. Coincidint amb l’entrada en servei al novembre de la renovada Rambla Ibèria, tallada des de fa dos anys per les obres d’ampliació dels Ferrocarrils de la Generalitat a l’alçada dels barris de Gràcia i Can Feu, el govern preveu sotmetre a un canvi dels usos que s’hi duen a terme a la Ronda Ponent, que connecta la Rambla Ibèria amb l’Eix Macià.
 
“Tenim l’oportunitat de transformar aquest eix”, ha explicat Serracant, que assegura que no té sentit que la Ronda Ponent tingui tres carrils per sentit quan la Rambla Ibèria en té dos, i que el carril bici comparteixi espai amb la vorera, perjudicant així tant a ciclistes com a vianants. Per aquest motiu, es reduirà un carril per sentit, passant-ne a tenir dos, i cedint el tercer a les bicicletes.
 
A la vegada, es preveu crear una rotonda a la intersecció amb la Ronda Ponent, la Rambla Ibèria i la carretera de Terrassa, amb l’objectiu que aquest punt es converteixi en una ròtula per a repartir joc en el trànsit d’aquest punt tan concorregut de la ciutat. Aquest aspecte, però, dependrà de l’estudi que en faci la Diputació de Barcelona, que haurà de garantir la viabilitat de la infraestructura. Tot plegat, compta amb un pressupost de 300.000 euros.
 
El govern també destinarà 100.000 euros en arranjar els camins i els accessos al Parc del Nord d’acord amb els veïns i la comissió de seguiment, i que se sumaran als 150.000 que destinarà la Generalitat per a replantar els arbres afectats. Al Parc de les Aigües també s’hi actuarà, amb 340.000 euros per adequar els accessos, mentre que al Vapor Cusidó s’hi destinen 180.000 per a reobrir aquest espai per als veïns.
 
La Plaça Espanya també rep 800.000 euros, que serviran per dur a terme la segona fase d’urbanització de l’espai, un cop quedi alliberat per les obres de construcció de l’estació dels FGC, mentre que al Passeig de la Plaça Major s’hi destinaran 960.000 euros, tot i que encara no s’ha detallat quines millores s’hi duran a terme. 

A continuació, podeu consultar els principals àmbits d'actuació que preveu el govern local a la ciutat de Sabadell: