Josep Rull preveu millores a la C-58 per reduir l'afectació del trànsit

El conseller de Territori i Sostenibilitat no tanca la porta a ampliar els FGC fins Castellar | Admet que el peatge de Les Fonts era molt car i que es produïa un greuge malgrat que el nou sistema redueix el preu

Josep Rull al despatx de Territori i Sostenibilitat a Barcelona amb una maqueta d'un tren fels FGC
Josep Rull al despatx de Territori i Sostenibilitat a Barcelona amb una maqueta d'un tren fels FGC | Cristóbal Castro
J.M.O.
27 de gener del 2016

El nou conseller de Territori, el terrassenc Josep Rull, acaba d'aterrar, però ja té alguns temes sobre la taula que afecten el municipi egarenc i la comarca, com el Metro del Vallès, el peatge de Les Fonts, Rodalies de Renfe, el Quart Cinturó i el tercer carril de la C-58. Com a bon tintinarire, les imatges dibuixades per Hergé estan més que presents al seu despatx de l'avinguda de Josep Tarradellas de Barcelona. I també referències a les dues colles castelleres egarenques i a les esglésies de Sant Pere.
 
- Com va el nou metro del Vallès?

- El nombre d'usuaris del Metro del Vallès s'ha disparat amb la posada en marxa de les tres noves estacions de Terrassa. Hem incrementat un 49'5 per cent el nombre d'usuaris a Terrassa. Vol dir que ha crescut en prop de 750.000 usuaris el trànsit dels FGC. Són unes xifres espectaculars.
 
- I, a parer seu, què avalen, què acrediten?

- Que l'aposta que vam fer en seu moment per fer el perllongament era correcta i encertada.
 
- I podia no ser-ho?

- De vegades, i ens passa massa sovint, creiem que millorant l'oferta augmenta la demanda. I no sempre és així. En el cas de Terrassa, com passarà a Sabadell, l'aposta ha estat més que encertada. No ens pensàvem que tot fos tan positiu tot plegat.
 
- I quina en pot ser la raó?

- Haver activat una part de la mobilitat del Centre i el Nord de la Ciutat, i rebre la gent de Matadepera. L'estació de Nacions Unides ja té una dimensió local i comarcal.
 
- I si tanquéssim el cercle per Matadepera, Castellar i Sabadell?

- És més complicat. Quina proporció hi ha entre la inversió i el nou trànsit? Fins a Matadepera no està garantit. I Sabadell-Castellar, hem d'estudiar-lo.
 
- Però seria tancar la xarxa radial.

- Fer un ferrocarril és molt complicat. S'ha de garantir que els números surtin. S'ha de buscar l'equilibri econòmic i financer.
 
- Pagar dues zones tarifàries en comptes de tres no ajuda. Algun dia els terrassencs pagaran com els sabadellencs?

La T-Mobilitat ha de permetre superar-ho. Serà una gran revolució, un projecte emblemàtic com va ser-ho en el seu moment la integració tarifària. Sacsejarà a fons el model de transport públic d’aquest país permetent la integració a tot Catalunya. Es tracta d'un únic títol que incorpora totes les noves tecnologies. És un sistema més just i equitatiu i la gent acaba pagant pel desplaçament que fa. Es permeabilitzen les zones.
 
- A veure, fem la trasllació a Terrassa.

- Ara és radicalment injust que els terrassencs paguin més que els sabadellencs per anar i tornar de Barcelona quan parlem d'un trajecte exacte en quilòmetres. Amb la T-Mobilitat tot canvia.
 
- El que interessa és saber si a partir d'ara serà més barat anar i tornar de Barcelona amb els FGC.

- Efectivament, serà més barat.
 
- Parlem del tercer carril a la C-58 al terme de Terrassa, el tindrem?

- A veure, estem estudiant alternatives. El projecte de les calçades laterals tal com estava concebut és molt difícil ara per ara de concretar. Mirem de posar en marxa alguna alternativa que ens permeti descongestionar aquest espai. Que costi menys diners i sigui més viable. Per fer el projecte gran, de 201 milions d'euros, no tenim recursos. 
 
- I quines són les actuacions puntuals previstes, què es farà exactament?

- Posar calçades de drenatge, millorar l'accés a la B-30, augmentar la capacitat de Terrassa fins a Sabadell...
 
- Vol dir el tercer carril?

- Vol, dir això. Cal saber si serà un tercer carril integrat o formarà part de la calçada lateral del futur.
 
- I el peatge de Les Fonts?

- Va ser de les darreres decisions del conseller Sant Vila, de les qual me'n sento partícip. Va ser una dèria meva. Superar el greuge que suposava pagar el mateix independentment del trajecte recorregut. No tenia cap mena de sentit. I un peatge molt molt car. El nou sistema intel·ligent redueix el preu. 
 
- I quin impacte ha tingut?

- S'està descongestionant la carretera de Les Fonts -carretera de Gràcia a Manresa-. Molta gent, quan es van acabar les bonificacions preferia fer cues abans que pagar. O comprar-se una moto. Ara parlem que cada trajecte costa uns 20 cèntims d'euro. 
 
- I de cara al futur?

- Un nou escenari. Però s'ha de tenir present que estem limitats per la normativa europea que ens prohibeix expressament fer bonificacions només per la gent del territori. No podem fer-ho. Si es fan ajudes del cent per cent han de ser per tots els usuaris, siguin de Manresa, de Barcelona o de Riudellots de la Selva. O de Gandesa. Vol dir un volum de recursos que ens aquests moments no podem assumir de cap de les maneres. La limitació l'hem de saber explicar a la ciutadania de Terrassa. El corredor de Les Fonts és de mobilitat obligada perquè no hi ha alternativa no de pagament. Ara no tenim els diners per eliminar el peatge.
 
- I l'escàndol de les bonificacions al peatge de Sant Vicenç? Entén que la gent no entengui què està bonificat i què no?

- El plantejament que es va fer era garantir la mobilitat interna al Bages. El que mirem és quin impacte tenen ara les mesures. Sabem que hi ha dificultats de comprensió. En funció dels resultats farem les modificacions escaients. El que no pot ser és que hi hagi situacions absurdes. Havíem de poder començar d'alguna manera i aconseguir la descongestió de la C-55, amb la dificultat afegida que les relacions entre la Generalitat i la concessionària de l'autopista estan judicialitzades. El secretari de Mobilitat i el conseller estem a disposició sempre per visitar el territori i reunir-nos amb els alcaldes i amb qui calgui per explicar què fem. La situació és millor que la de fa un mes.