Dissenyen un joc virtual per estalviar energia a la llar

L'entorn virtual permetrà adquirir nous hàbits i reduir fins a un 10% la despesa d'electricitat i gas

Nació Digital
26 de novembre del 2015
Actualitzat a les 10:54h
Imatges del joc virtual que faran servir els usuaris d'EnerGaWare
Imatges del joc virtual que faran servir els usuaris d'EnerGaWare | UPC
Un entretingut joc virtual serà l'eina amb la qual un grup de famílies amb rendes baixes de la ciutat de Plymouth (Regne Unit) aprendran a identificar el seu potencial d'estalvi energètic domèstic derivat dels seus canvis d'hàbits. Els usuaris assoliran una sèrie d'habilitats i coneixements que els permetrà aplicar mesures a la llar i aquestes repercutiran en els consums i, per tant, en els rebuts de l'electricitat i el gas.

Aquest és l'objectiu final del projecte europeu Energy Game for Awaraness of Energy efficiency in social housing communities (EnerGAware), liderat pel Grup de Recerca i Innovació a la Construcció (GRIC) de la UPC al Campus de Terrassa.

El projecte està finançat amb 1,9 milions d'euros de la UE, en el marc del programa Horizon 2020. Hi participen també la Universitat de Plymouth, l'Instituto Superior de Engenharia do Porto (Portugal) i les empreses FremenCorp (França), Devon&Cornwall Housing (Regne Unit), EDF Energy R&D (Regne Unit) i ADVANTIC Sistemas y Servicios ( Espanya). La mateixa prova pilot que es realitzarà a Plymouth es podria estendre a altres poblacions europees.

Competir i compartir a les xarxes socials

Els destinataris del joc virtual (el que s'anomena joc seriós o serious game, en anglès) aprendran a trobar l'equilibri entre el consum energètic, les condicions de confort de la seva llar i el cost econòmic de les seves accions. La idea dels investigadors és que els usuaris interactuïn a les xarxes socials a través del joc, creant comunitats virtuals que competiran entre elles, compartint consells sobre estalvi energètic i dades relacionades amb l'evolució del seu propi estalvi, tant en l'entorn virtual (el joc), com en el real (el seu habitatge).

Quan els usuaris comencin a jugar, mitjançant un sistema de monitorització els investigadors analitzaran l'evolució dels nivells de consum a les seves llars. Segons els responsables del projecte, es preveu que les 50 famílies que participen en l'experiment estalviïn entre un 15% i un 30% de consum d'energia, i redueixin fins a un 10% de la despesa total en els rebuts d'electricitat i gas.

Un projecte transversal

Segons explica el coordinador d'EnerGAware, el professor de la UPC Miquel Casals, "el nostre projecte és molt atractiu perquè conté un component tranversal molt interessant. D'una banda, comporta una innovació tecnològica; d'altra banda, el vessant sostenible és molt clar", explica Casals.

"A més a més, apropem les noves tecnologies a un determinat segment de la població que no acostuma a estar-ne gaire familiaritzat, perquè la major part dels usuaris que hi participen són gent d'edat avançada o amb pocs recursos tecnològics al seu abast". Casals afegeix que "probablement, el projecte podrà aplicar-se en altres països".

Interès per a les empreses d'energia

D'altra banda, i segons afirma Miquel Casals, "l'interès per part de les grans companyies comercialitzadores d'energia en aquests tipus d'iniciatives és elevat, atès que la Unió Europea obliga a tots els països membres a instal·lar de forma generalitzada comptadors intel·ligents i es preveu, per tant, que aviat els usuaris seran cada vegada més proactius i imaginatius per estalviar en el rebut". Així mateix, "el negoci no es preveu tant en la venda de l'energia, sinó en els serveis associats que puguin oferir als clients i la seva fidelització", conclou Casals.