Indústria, habitatge i la Ronda Nord vs tren centren «El Debat Decisiu» de les eleccions municipals a Sabadell

Membres de la PAHC irrompen quan s'enceta el bloc d'habitatge

Un moment del debat
Un moment del debat | Juanma Peláez
25 de maig del 2023
Actualitzat a les 9:06h

Una setmana després els principals candidats a l'alcaldia de Sabadell -amb el candidat del PDECat, Amadeu Papiol- s'han tornat a citar a l'auditori del Casal Pere Quart, però aquest vegada per participar a El Debat Decisiu, organitzat per iSabadell, NacióSabadell, Mola TV, Ràdio Sabadell i TV Sabadell-Vallès. Una cita marcada per la confrontació d'idees en matèria d'indústria i habitatge i els favorables i detractors en el dilema Ronda Nord davant el tren.

Precisament, en el rebuig a la via aprovada als pressupostos de la Generalitat s'ha evidenciat la divisió en què l'alcaldable del PSC, Marta Farrés; el de Cs, Joan Garcia, i el de Junts per Sabadell, Lluís Matas, han manifestat la seva execució. Farrés ho ha deixat clar: "Volem la Ronda Nord i el ferrocarril" i ha advertit que la mobilitat "d'aquí a 10 anys serà amb vehicles elèctrics". Mentre que Garcia ha afegit que aquesta infraestructura cal "sumar la Ronda Sur, tant viària com ferroviària".

L'alcaldable d'ERC, Gabriel Fernàndez, ha admès que cal "un bypass curós" per connectar la capital vallesana amb Castellar, però ha defensat que la voluntat dels socialistes "és fer tot el Quart Cinturó" i ha reivindicat el Corredor del Mediterrani pel transport de mercaderies. Precisament, la candidata de la Crida per Sabadell, Nani Valero, ha posat damunt la taula "el perllongament" de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fins a Castellar i "una línia orbital sense mirar cap a Barcelona". El candidat dels comuns, Joan Mena, ha assenyalat que com "més facilitat hi hagi al cotxe privar, més espai envairà" i per això, ha instat que hi hagi "un canvi de mentalitat" que aposti pel transport públic, però "que sigui competitiu", ha rematat.
 

Un moment de la intervencions dels candidats Foto: Juanma Peláez


Ha estat en aquest aspecte en el qual s'han fet retrets, especialment aquells que les seves sigles governen als governs català i espanyol. "Des de Sabadell liderarem l'exigència del traspàs de Rodalies", ha etzibat Fernàndez o Matas que ha responsabilitzat que "treballadors i estudiants no arribin a l'hora cada dia". L'alcaldable dels taronja ha recordat que la "competència ja està traspasada, el que no té és la infraestructura, que és d'Adif".

Protesta de la PAHC
Quan Farrés ha obert el bloc sobre habitatge un grup de membres de la PAHC Sabadell ha irromput al crit: "No pot ser gent sense casa i casa sense gent". S'ha situat davant de l'escenari i ha desplegat una pancarta, en la qual es podia llegir: "Viure no és un delicte". En un comunicat, la plataforma ha justificat l'acció "per les promeses i medalles" proclamades en el debat de fa una setmana i no "hi ha cap menció a l'emergència habitacional", així com, la "crimininalització" i que aquest missatge li volien traslladar directament a l'alcaldessa de la ciutat.
  Quan s'ha reprès el debat, i potser condicionats per aquesta irrupció, l'entesa generalitzada de fa una setmana ja ha tingut més matisos, encara que tots han coincidit en què l'habitatge és una problemàtica i havien de fugir de promeses. Tant Farrés com Garcia han llançat culpes a la Generalitat per la manca de planificació, mentre que Mena ha apostat pel tanteig i retracte, "perquè les administracions són prioritàries" per adquirir immobles i s'evita que vagin a grans tenidors. La cupaire Valero ha recalcat que hi hagi més pisos al nucli urbà i "no crear barris disgregats, sense serveis".

L'aposta industrial, que de fet ha obert El Debat Decisiu amb l'anàlisi dels candidats, ha tingut el primer intercanvi de cops. Farrés ha comentat que amb Mena "ens podem entendre", però el de Sabadell En Comú Podem ho ha tallat ràpid: "En la requalificació de Riu-sec han posat sòl per a serveis i grans superfícies, entre d'altres" i cal "reconduir aquesta política", li ha corregit. La socialista ha finalitzat, "hem portat Toyota i nanosatèl·lits i en el seu mandat, Amazon. No vingui a donar-nos lliçons". Matas ha dibuixat un possible pol industrial a Can Gambús i Cifuentes.