Un estudi de la UAB descarta que la prohibició dels patinets al transport públic faci augmentar l'ús del cotxe

La majoria d'afectacions és d'usuaris que utilitzen Rodalies

Imatge d'arxiu d'un patinet elèctric
Imatge d'arxiu d'un patinet elèctric | ACN
Redacció
04 de febrer del 2023
L'1 de febrer va entrar en vigor la prohibició d'entrada dels patinets elèctrics al transport públic, i per un període de sis mesos. Un estudi dut a terme per l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals-Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) i el Departament de Geografia de la UAB ha descartat que aquesta mesura es tradueixi amb un augment de l'ús del cotxe.

El treball ha precisat que un de cada 10 trajectes que es feia fins ara amb aquest vehicle de mobilitat personal (VMP) passarà a fer-se amb l'auto privat. Per això, ha indicat "no comporta un augment significatiu". Així mateix, ha constatat que els passatgers veuran minvada la qualitat del viatge, perquè hauran de dedicar més temps a desplaçar-se -per anar a peu-.

Uns resultats que han sortit de les més de 300 persones enquestades, que són usuàries de patinets i del transport públic a la vegada, la setmana prèvia a l'aplicació d'aquest veto. Un 40% d'aquests participants va admetre que optaria per anar caminant o amb la seva bicicleta, entre d'altres. Per contra, a l'altre extrem, un 9% ho faria amb automòbil.

El perfil més habitual de persona que fins a l'1 de febrer introduïa el patinet al transport públic era el d'un home (63%) de menys de 40 anys que es mou amb aquesta combinació per anar a treballar (84%). La majoria dels desplaçaments afectats per aquesta restricció son aquells fets amb el servei de Rodalies (60%), seguit de metro (24%) i autobús (8%) i tenen una escala molt marcada metropolitana amb origen o destí fora de Barcelona.