La cessió d'ERC amb la Ronda Nord revifa el debat al Vallès

Satisfacció i prudència entre els favorables mentre es manté el rebuig frontal entre els detractors, inclosos els republicans de Sabadell

Obres del Quart Cinturó.
Obres del Quart Cinturó. | ACN
26 de gener del 2023
Actualitzat a les 21:43h
La cessió d'ERC en la negociació dels pressupostos catalans amb el PSC, amb el vot positiu en la moció per fer "efectiu" l'impuls de la Ronda Nord ha tingut respostes oposades a Sabadell, tant des del sector polític com econòmic i d'entitats en pro de la promoció del transport públic.

La pressió sobre els republicans s'ha incrementat els últims dies, arribant des de més enllà de les fronteres de Barcelona. La capital vallesana i la seva localitat veïna, Castellar, van aportar el seu gra de sorra aquestes converses pels comptes amb un vídeo, llançat a través les xarxes socials del PSC, recalcant la necessitat d'aquesta construcció i un traçat pactat amb el territori. 

"Hem perdut un any"
L'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, no ha amagat la seva satisfacció, perquè ha canviat l'escenari a "fa una setmana". I ha definit el pas donat a la cambra catalana de "molt positiu", perquè "era una necessitat imperiosa per a la ciutat i la comarca". Li ha posat un però, "hem perdut un any", en referència al consens arribat amb el govern espanyol, i que es va escenificar en un acte a la seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental el passat estiu. Ha garantit que "treballarem per arribar acords", ja que, com ha precisat, "dona resultats" i ha posat d'exemple, entre altres projectes, el hub aeronàutic i l'Escola d'Infermeria

"La música sona bé"
L'alcalde de Castellar, i president del Consell Comarcal del Vallès Occidental (CCVOC), Ignasi Giménez, ha fet una valoració "positiva" d'aquesta entesa expressada al Parlament. "La música sona bé", ha dit i ha seguit, "tornem al punt de partida" per desencallar "una situació històrica". "Ens dona cert optimisme", ha confessat, encara que ha remarcat que la Ronda Nord ja estava prevista al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), "que es va gestar durant cinc anys" amb tots els agents del territori i el Govern. Giménez espera que s'acabi així "un greuge territorial que pateixen" els veïns de Castellar. 

"No al Quart Cinturó i ho direm les vegades que faci falta"
L'alcaldable d'ERC, Gabriel Fernàndez, ha mantingut la postura contrària "de sempre" envers aquesta infraestructura: "No al Quart Cinturó i ho direm les vegades que faci falta" i ha continuat, "no és el model de país, ni de ciutat ni de comarca. No ho és i no ho ha estat mai". El republicà, però, ha admès "la cruïlla" a la qual s'ha trobat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, perquè "necessitem tots els recursos possibles per satisfer la necessitat de la gent", ha justificat.

"Ens ha agafat per sorpresa"
El president de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, ha reconegut que aquest pas endavant per culminar la Ronda Nord "ens ha agafat per sorpresa". Malgrat això, ha recordat que hi ha "uns antecedents" amb aquesta obra i "volem veure com es concreta". En aquest sentit, ha apuntat que "no descansarem" fins que posin les màquines i tampoc "la deixarem de reivindicar", però és un "senyal per a les infraestructures que necessitem".

"Un model caducat"
La Promoció pel Transport Públic (PTP) ha emès un comunicat en què ha recalcat que "és un model caducat". I ha avisat que "no soluciona allò pel qual el defensen els seus impulsors: no millora la pròpia eficiència de la xarxa". A més, ha assenyalat que més carretera suposa "un efecte crida" i, per tant, "més ús del vehicle privat" i "porta volums de trànsit a prop del col·lapse". I ha instat que es faci una aposta pel transport públic com ara, els intercanviadors de l'R8 de Rodalies a Sant Cugat i Rubí amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l'augment del pas de trens, entre d'altres.