L'
aeroport de Sabadell, més enllà de les
escoles que concentra, buscar ser un referent en el
camp de l'aeronàutica i acollir les aeronaus dels
serveis d'emergències de Catalunya, també compta amb empreses lligades al sector com
Heliswiss Ibérica. La firma catalana té la seva seu, des de fa 20 anys, a la instal·lació vallesana, on fa
manteniment i leasing dels aparells.
“Són feines molt especialitzades”, apunta el director comercial, Marc Bisbal.
Unes tasques que comporten la implicació al voltant d'una trentena de persones, entre mecànics i els coneguts com
“aviònics”, és a dir, que es
dediquen a l'electrònica i al sistema de navegació, precisa Bisbal. Per això, apunta,
“costa molt” trobar aquests perfils i “amb experiència”, remata. Sigui com sigui, els helicòpters han de
passar revisions, ja siguin diàries, quan s'han complet 50, 100 i 600 hores de vol o després d'un o dos anys, cosa que condiciona aquestes feines que poden arribar a ser de mesos.
“Amb un
bon manteniment, la vida útil de les aeronaus
pot ser molt llarga”, sosté Bisbal. A més, a l'hangar també es fan
customitzacions dels aparells. Tot plegat fa que anualment passin una quarantena d'helicòpters. “I el departament de Qualitat de l'empresa fa un
control estricte del compliment de la normativa”, per tal de garantir la seguretat, “especialment en un sector com el de l'aviació”, afegeix.
La
tipologia de clients, tot i admetre que és un àmbit “VIP”, a més de particulars i operadors comercials, també tanquen contractes amb administracions públiques com poden ser cossos de seguretat. Cal tenir en compte, recorda, que Heliswiss també
té centres a Albacete i el País Basc, així que en total dona feina a una vuitantena de persones i compta amb una facturació d'uns
nou milions d'euros anuals.
La guerra i la Covid
Quan pràcticament es va aturar el món al març de 2020 per
l'esclat de la Covid-19, això també
va afectar la companyia, “nou màquines van quedar aturades”, diu i mica en mica han recuperat l'activitat.
“Ha arribat l'increment de preus” per la guerra a Ucraïna, encara que no tant pel conflicte sinó perquè
“teníem clients russos”. “Al voltant d'un 20% del pressupost era de diversos projectes amb Rússia i es van haver de cancel·lar”.
Anualment passen una quarantena d'helicòpters per les instal·lacions. Foto: Juanma Peláez
Tot i així, Heliswiss està estudiant
ampliar les instal·lacions a l'aeroport de Sabadell i és que
Airbus Helicopters, el principal fabricant d'aeronaus civils i militars li ha atorgat la màxima certificació, "un reconeixement a la llarga trajectòria i qualitat de la nostra feina". D'aquesta manera, es converteix en un dels pocs centres del món -n'hi ha d'altres a França i Canadà- amb aquesta distinció. “Ens situa en un model de negoci únic”, finalitza.