reportatge

Quan els helicòpters s'han de revisar passen per l'aeroport de Sabadell

L'empresa Heliswiss Ibérica rep la màxima distinció d'Airbus Helicopters com a centre de manteniment

per Albert Hernàndez, Sabadell, Catalunya | 24 d'agost de 2022 a les 11:00 |
Diversos operaris treballant en un aparell. | Juanma Peláez
L'aeroport de Sabadell, més enllà de les escoles que concentra, buscar ser un referent en el camp de l'aeronàutica i acollir les aeronaus dels serveis d'emergències de Catalunya, també compta amb empreses lligades al sector com Heliswiss Ibérica. La firma catalana té la seva seu, des de fa 20 anys, a la instal·lació vallesana, on fa manteniment i leasing dels aparells. “Són feines molt especialitzades”, apunta el director comercial, Marc Bisbal.

Unes tasques que comporten la implicació al voltant d'una trentena de persones, entre mecànics i els coneguts com “aviònics”, és a dir, que es dediquen a l'electrònica i al sistema de navegació, precisa Bisbal. Per això, apunta, “costa molt” trobar aquests perfils i “amb experiència”, remata. Sigui com sigui, els helicòpters han de passar revisions, ja siguin diàries, quan s'han complet 50, 100 i 600 hores de vol o després d'un o dos anys, cosa que condiciona aquestes feines que poden arribar a ser de mesos.


“Amb un bon manteniment, la vida útil de les aeronaus pot ser molt llarga”, sosté Bisbal. A més, a l'hangar també es fan customitzacions dels aparells. Tot plegat fa que anualment passin una quarantena d'helicòpters. “I el departament de Qualitat de l'empresa fa un control estricte del compliment de la normativa”, per tal de garantir la seguretat, “especialment en un sector com el de l'aviació”, afegeix.

FOTOS Així treballen els «mecànics» d'helicòpters a l'aeroport de Sabadell



La tipologia de clients, tot i admetre que és un àmbit “VIP”, a més de particulars i operadors comercials, també tanquen contractes amb administracions públiques com poden ser cossos de seguretat. Cal tenir en compte, recorda, que Heliswiss també té centres a Albacete i el País Basc, així que en total dona feina a una vuitantena de persones i compta amb una facturació d'uns nou milions d'euros anuals.

La guerra i la Covid


Quan pràcticament es va aturar el món al març de 2020 per l'esclat de la Covid-19, això també va afectar la companyia, “nou màquines van quedar aturades”, diu i mica en mica han recuperat l'activitat. “Ha arribat l'increment de preus” per la guerra a Ucraïna, encara que no tant pel conflicte sinó perquè “teníem clients russos”. “Al voltant d'un 20% del pressupost era de diversos projectes amb Rússia i es van haver de cancel·lar”.
 

Anualment passen una quarantena d'helicòpters per les instal·lacions. Foto: Juanma Peláez


Tot i així, Heliswiss està estudiant ampliar les instal·lacions a l'aeroport de Sabadell i és que Airbus Helicopters, el principal fabricant d'aeronaus civils i militars li ha atorgat la màxima certificació, "un reconeixement a la llarga trajectòria i qualitat de la nostra feina". D'aquesta manera, es converteix en un dels pocs centres del món -n'hi ha d'altres a França i Canadà- amb aquesta distinció. “Ens situa en un model de negoci únic”, finalitza.

 

Participació