Així serà la nova ordenança de mobilitat de Castellar del Vallès

El text introdueix les normes de les noves modalitats de desplaçament, com ara els vehicles de mobilitat personal

Els patinets elèctrics cada cop són més comuns a les ciutats
Els patinets elèctrics cada cop són més comuns a les ciutats | ACN
Redacció
28 de juliol del 2022
L'Ajuntament de Castellar del Vallès aplicarà una nova ordenança de mobilitat a partir de la tardor, amb la finalitat d'impulsar una mobilitat sostenible en el marc del compromís de l'administració i la ciutadania amb la transició ecològica i la lluita contra el canvi climàtic. Així, es busca posar fi a l'hegemonia del vehicle a l'espai urbà i la nova regulació incorpora totes les formes de mobilitat, des d'anar a peu fins als vehicles de mobilitat personal. 

L'ordenança aposta per la "pacificació i la convivència a l'espai públic dels diferents tipus de vehicles i vianants", com ha explicat el tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Pepe González, i té com a eixos centrals la recuperació de l'espai públic per als vianants, el foment de desplaçar-se a peu, reduir les emissions de gasos contaminants i fomentar els vehicles sostenibles.

Regulació de l'ús de bicicletes, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal
El text estableix la normativa de circulació de patinets elèctrics, bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal, que han de circular per la calçada sense superar els 25 km/h, i no poden, en cap cas, circular per la vorera ni els passos de vianants. Quan circulin per espais compartits amb els vianants - parcs públics, àrees de vianants, carrers de plataforma única... - ho hauran de fer respectant la preferència de pas dels vianants i amb una velocitat adequada a la de les persones.

Els vehicles considerats com a joguines - patinets no elèctrics, patins o monopatins -, en canvi, no podran circular per la calçada, però sí per la vorera, els carrils bici, les àrees de vianants i els carrers de plataforma única, però sempre respectant el pas a peu de les persones i allunyats de façanes, per evitar accidents.

Tornant als VMP, no es poden conduir utilitzant el telèfon mòbil o portant auriculars; unes conductes que es podran sancionar amb multes de fins a 200 euros - que, en el cas dels menors d'edat, hauran de sera assumides pels pares o tutors legals. Els conductors estaran obligats a sotmetre's a testos policials d'alcohol o drogues. 

Els patinets elèctrics i altres VMP només poden circular amb una sola persona, que haurà de portar casc i anar equipat amb llums i timbre quan condueixin de nit, a més de roba reflectant per al conductor. 

Pel que fa a les bicicletes, una de les novetats importants és que podran portar càrrega, persones i mascotes amb remolcs homologats, i quan el conductor sigui major d'edat també podrà portar menors de 7 anys amb una cadireta addicional homologada. En el cas dels menors de 16 anys, serà obligatori portar casc - en el cas dels majors, és recomanable. 

Nous límits de velocitat segons la tipologia de la via
El text també estableix els límits de velocitat permesos segons la tipologia de les vies: el genèric és de 30 km/h, i és aplicable a totes les vies urbanes excepte les rondes de Llevant i de Tolosa i els carrers de la Garrotxa i del Bages, situats al Pla de la Bruguera, on el límit és de 50 km/h. A les carreteres, la velocitat màxima permesa serà la que senyalitzi l'administració titular de la via.

Als carrers de plataforma única, s'estableix una velocitat màxima de 20 km/h, i als espais no motoritzats, de 10 km/h quan s'autoritzi, de forma excepcional, la circulació de vehicles.