28
de juliol
del
2022
L'Ajuntament de Castellar del Vallès aplicarà una nova ordenança de mobilitat a partir de la tardor, amb la finalitat d'impulsar una mobilitat sostenible en el marc del compromís de l'administració i la ciutadania amb la transició ecològica i la lluita contra el canvi climàtic. Així, es busca posar fi a l'hegemonia del vehicle a l'espai urbà i la nova regulació incorpora totes les formes de mobilitat, des d'anar a peu fins als vehicles de mobilitat personal.
L'ordenança aposta per la "pacificació i la convivència a l'espai públic dels diferents tipus de vehicles i vianants", com ha explicat el tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Pepe González, i té com a eixos centrals la recuperació de l'espai públic per als vianants, el foment de desplaçar-se a peu, reduir les emissions de gasos contaminants i fomentar els vehicles sostenibles.
Regulació de l'ús de bicicletes, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal
El text estableix la normativa de circulació de patinets elèctrics, bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal, que han de circular per la calçada sense superar els 25 km/h, i no poden, en cap cas, circular per la vorera ni els passos de vianants. Quan circulin per espais compartits amb els vianants - parcs públics, àrees de vianants, carrers de plataforma única... - ho hauran de fer respectant la preferència de pas dels vianants i amb una velocitat adequada a la de les persones.
Els vehicles considerats com a joguines - patinets no elèctrics, patins o monopatins -, en canvi, no podran circular per la calçada, però sí per la vorera, els carrils bici, les àrees de vianants i els carrers de plataforma única, però sempre respectant el pas a peu de les persones i allunyats de façanes, per evitar accidents.
Tornant als VMP, no es poden conduir utilitzant el telèfon mòbil o portant auriculars; unes conductes que es podran sancionar amb multes de fins a 200 euros - que, en el cas dels menors d'edat, hauran de sera assumides pels pares o tutors legals. Els conductors estaran obligats a sotmetre's a testos policials d'alcohol o drogues.
Els patinets elèctrics i altres VMP només poden circular amb una sola persona, que haurà de portar casc i anar equipat amb llums i timbre quan condueixin de nit, a més de roba reflectant per al conductor.
Pel que fa a les bicicletes, una de les novetats importants és que podran portar càrrega, persones i mascotes amb remolcs homologats, i quan el conductor sigui major d'edat també podrà portar menors de 7 anys amb una cadireta addicional homologada. En el cas dels menors de 16 anys, serà obligatori portar casc - en el cas dels majors, és recomanable.
Nous límits de velocitat segons la tipologia de la via
El text també estableix els límits de velocitat permesos segons la tipologia de les vies: el genèric és de 30 km/h, i és aplicable a totes les vies urbanes excepte les rondes de Llevant i de Tolosa i els carrers de la Garrotxa i del Bages, situats al Pla de la Bruguera, on el límit és de 50 km/h. A les carreteres, la velocitat màxima permesa serà la que senyalitzi l'administració titular de la via.
Als carrers de plataforma única, s'estableix una velocitat màxima de 20 km/h, i als espais no motoritzats, de 10 km/h quan s'autoritzi, de forma excepcional, la circulació de vehicles.
L'ordenança aposta per la "pacificació i la convivència a l'espai públic dels diferents tipus de vehicles i vianants", com ha explicat el tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Pepe González, i té com a eixos centrals la recuperació de l'espai públic per als vianants, el foment de desplaçar-se a peu, reduir les emissions de gasos contaminants i fomentar els vehicles sostenibles.
Regulació de l'ús de bicicletes, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal
El text estableix la normativa de circulació de patinets elèctrics, bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal, que han de circular per la calçada sense superar els 25 km/h, i no poden, en cap cas, circular per la vorera ni els passos de vianants. Quan circulin per espais compartits amb els vianants - parcs públics, àrees de vianants, carrers de plataforma única... - ho hauran de fer respectant la preferència de pas dels vianants i amb una velocitat adequada a la de les persones.
Els vehicles considerats com a joguines - patinets no elèctrics, patins o monopatins -, en canvi, no podran circular per la calçada, però sí per la vorera, els carrils bici, les àrees de vianants i els carrers de plataforma única, però sempre respectant el pas a peu de les persones i allunyats de façanes, per evitar accidents.
Tornant als VMP, no es poden conduir utilitzant el telèfon mòbil o portant auriculars; unes conductes que es podran sancionar amb multes de fins a 200 euros - que, en el cas dels menors d'edat, hauran de sera assumides pels pares o tutors legals. Els conductors estaran obligats a sotmetre's a testos policials d'alcohol o drogues.
Els patinets elèctrics i altres VMP només poden circular amb una sola persona, que haurà de portar casc i anar equipat amb llums i timbre quan condueixin de nit, a més de roba reflectant per al conductor.
Pel que fa a les bicicletes, una de les novetats importants és que podran portar càrrega, persones i mascotes amb remolcs homologats, i quan el conductor sigui major d'edat també podrà portar menors de 7 anys amb una cadireta addicional homologada. En el cas dels menors de 16 anys, serà obligatori portar casc - en el cas dels majors, és recomanable.
Nous límits de velocitat segons la tipologia de la via
El text també estableix els límits de velocitat permesos segons la tipologia de les vies: el genèric és de 30 km/h, i és aplicable a totes les vies urbanes excepte les rondes de Llevant i de Tolosa i els carrers de la Garrotxa i del Bages, situats al Pla de la Bruguera, on el límit és de 50 km/h. A les carreteres, la velocitat màxima permesa serà la que senyalitzi l'administració titular de la via.
Als carrers de plataforma única, s'estableix una velocitat màxima de 20 km/h, i als espais no motoritzats, de 10 km/h quan s'autoritzi, de forma excepcional, la circulació de vehicles.