Un estudi sosté que una intervenció a l'estació de Sabadell Sud incrementaria els trens semidirectes a Barcelona

femVallès i la Cambra de Comerç Manresa asseguren que permetria quatre serveis per hora

Un tren de Rodalies
Un tren de Rodalies | Adrià Costa
Redacció
27 d'abril del 2022
Actualitzat a les 16:55h
L'Associació femVallès i la Taula de Territori, Sostenibilitat i Infraestructures del Bages liderada per la Cambra de Comerç Manresa, han fet pública una proposta de millora de l'estació de Sabadell Sud que permetria incrementar notablement el nombre de trens semidirectes de la línia R4 de Rodalies (Manresa-St. Vicenç de Calders). Segons aquestes entitats podria haver-hi fins a quatre serveis semidirectes cada hora.

La proposta ha estat treballada per ambdues entitats i s'ha fet arribar aquest dimecres a Renfe i Adif pel seu estudi i valoració. Segons femVallès i la Taula del Bages l'actuació reduiria substancialment el temps de trajecte entre el Bages, el Vallès Occidental i Barcelona.

Aquest nou plantejament consisteix en la instal·lació de dues agulles i la millora de les vies a Sabadell Sud aplicant el model francès d'estació. Aquest model de quatre vies utilitza els ramals exteriors per a trens sense aturada (semidirectes) i els interiors pels serveis amb aturada. Obtenint així el màxim profit de la infraestructura agilitzant l'avançament entre combois. En aquest cas, mentre un tren ordinari de l'R4 està parat a les vies centrals, el semidirecte l'avançaria per un lateral.

Tal i com va avançar NacióManresa, en la línia R4 hi circulaven fins dissabte passat tres serveis semidirectes al dia i per sentit amb origen o destí Manresa. Però a causa de les obres a la xarxa que està duent a terme Renfe per implementar els nous sistemes de seguretat ERTMS, Rodalies ha canviat els horaris eliminant tots els trens semidirectes. Un canvi que critiquen que s'hagi fet sense consensuar amb el territori.

Competència al vehicle
Els trens semidirectes permeten trajectes ràpids capaços de competir amb el cotxe i alhora possibiliten el creixement de la xarxa ferroviària amb el manteniment de serveis més locals amb parades en tot el recorregut. Segons femVallès i la Taula de Territori del Bages l'actuació que proposen podria aplicar-se immediatament, permetent que amb la finalització de les obres es puguin oferir la meitat dels serveis en format semidirecte i l'altra meitat amb parada a totes les estacions.

Ara per ara, el trajecte en tren entre Manresa i l'Hospitalet de Llobregat es fa en una hora i mitja, mentre que amb cotxe es tarda menys d'una hora.

L'associació femVallès assenyala que l'increment de serveis semidirectes permetria la construcció de noves estacions, algunes de les quals estan aturades amb l'argument que la seva construcció perjudicaria la resta d'usuaris amb majors temps de trajecte. És el cas de les de Can Llong i Taulí a Sabadell o l'intercanviador de Riu Sec entre Barberà i Cerdanyola del Vallès.

Per altra banda, des de la Taula de Territori, Sostenibilitat i Infraestructures del Bages consideren que l'aplicació d'aquestes mesures és compatible amb la reivindicació d'unes noves rodalies amb el centre a Manresa i prolongades en direcció a Calaf i Lleida.