La PAHC Sabadell denuncia que dues famílies han estat dues setmanes sense llum al bloc de Gràcia

Endesa recorda que s'han "homogeneïtzat" els procediments de vulnerabilitat i l'Ajuntament assegura que és un acord amb la Generalitat

El bloc on viuen una quarantena de famílies
El bloc on viuen una quarantena de famílies | Albert Hernàndez
21 de gener del 2022
Actualitzat a les 16:41h
La PAHC Sabadell s'ha concentrat, aquest divendres al matí, davant l'oficina d'Endesa, al carrer Sallarès i Pla, per denunciar que dues famílies del bloc de Gràcia, al carrer Sant Ferran -ocupat el 2013 i que es va cedir a la plataforma el juny de 2018- han estat dues setmanes amb lallum tallada, i sense previ avís.

En un dels pisos hi conviu una dona amb quatre menors, un amb discapacitat, i en un altre, una persona que rep diàlisi a causa d'una malaltia crònica i que acabava de sortir de l'hospital, on havia ingressat per Covid. La PAHC ha recordat que Endesa s'ha "saltat la llei", en referència a la regulació d'emergència habitacional i pobresa energètica -la 24/2015-.
 

La protesta davant l'oficina d'Endesa Foto: Albert Hernàndez


Ha subratllat que es tracta de la primera interrupció del servei a l'edifici des de que es va fer la cessió i ha carregat contra l'elèctrica, "és una de les cinc grans empreses nacionals que controlen el 90%" d'aquest mercat. Ha qualificat "d'insult" per totes les persones que han mort per la pobresa energètica, així com per la pujada de la factura dels últims mesos, tot i estar en un context de pandèmia.

La PAHC ha exigit "accions legals" a l'Ajuntament de Sabadell perquè denunciï la companyia "per incomplir" la normativa i que "deixi d'ignorar els informes de vulnerabilitat", cosa que, tal com ha assenyalat la plataforma, el consistori "no ha obtingut resposta" de l'empresa.

Informes incorrectes
Fonts de la companyia han precisat que, des del passat mes de setembre, s'han "homogeneïtzat" els informes de serveis socials que acrediten la vulnerabilitat d'una família i "queda protegida" davant possibles talls i que fins i tot perquè "s'adaptessin" els ajuntaments es van donar 30 dies més de marge. I aquesta documentació que ha rebut de Sabadell, "consensuada" en el marc de l'acte de condonació del deute a més de 35.000 famílies, signat el març de 2021, no s'adequa als paràmetres pactats.

Una situació, segons ha detallat Endesa, que s'ha corregit aquest dijous a la nit, quan des del consistori es va fer el trasllat i es va "reconnectar". L'empresa energètica ha recalcat que "si hi ha un cas d'emergència absoluta", perquè així ho notifiqui l'administració, arribi o no via amb el procediment actual acordat, s'actua retornant la llum.

L'acord és entre Generalitat i Endesa
Des de l'Ajuntament de Sabadell s'ha matisat que la modificació en aquests procediments "es deriva del conveni signat amb la Generalitat, que en cap cas obliga l'administració local perquè no és part signant ni ens hi hem adherit per ara" i ha criticat que el nou model "exclou la possibilitat" que Serveis Socials "acrediti la situació de vulnerabilitat". A la vegada, ha continuat, que aquests canvis "no són senzills" i impliquen "més carrega de feina per a l'equip professional".

 
Així mateix, el consistori ha recordat que la llei els empara com ara, el Reial Decret 8/2021, de mesures en diversos àmbits amb el final de l'estat d'alarma el 2020, que "en el seu article 4.1 determina que no es podrà suspendre el subministrament d'energia a aquells consumidors que siguin susceptibles de ser considerats vulnerables".