Unanimitat a l'última pròrroga del servei d'autobús urbà

Serà un contracte de 136 milions d'euros fins a 2032 i s'esgotaran els 50 anys del contracte

Un autobús de la cooperativa la TUS
Un autobús de la cooperativa la TUS | Gala Espín
Yael Carrasco
14 de desembre del 2021
Actualitzat el 15 de desembre a les 0:23h
El ple de Sabadell, que aquest dimarts ha celebrat la sessió ordinària de desembre, ha aprovat per unanimitat la darrera pròrroga amb Transports Urbans de Sabadell (TUS) per deu anys més, fins al 2032. La previsió econòmica per aquesta tercera i última renovació -el servei complirà així amb els 50 anys permesos al contracte- serà d'uns 136 milions d'euros.

El tercer tinent d'alcaldessa, Jesús Rodríguez, ha defensat la feina duta a terme per la cooperativa TUS, especialment en un context de pandèmia, i ha justificat ampliar el servei perquè els tècnics municipals, d'acord amb l'estudi fet, ho ha avalat, "en ser favorables als interessos de la ciutadania".

D'aquesta manera, es dona continuïtat a l'entesa manifestada al ple ordinari de principis d'any, que es va aprovar la voluntat de prorrogar el transport públic urbà. Aquesta intenció es va fer sota el paràmetre de l'estudi comparatiu sobre el cost del servei que ha de servir per actualitzar el document base regulador de les relacions entre l'Ajuntament i la TUS on es determinen el cost de personal, benefici industrial i paràmetres de manteniment.

Rodríguez ha justificat l'augment de l'aportació municipal per "adaptar-lo al cost real", en referència als nous models de futur de transport públic. En aquest sentit, ha avançat que s'ha canviat la previsió de la compra de 15 vehicles híbrids i dos elèctrics per set i sis, respectivament.

Gairebé la meitat de la flota de baixes emissions
La TUS va ser reconeguda el 2020 amb un distintiu pel seu impacte mediambiental. De fet, des de l'administració local han posat l'accent en la lluita contra el canvi climàtic i la millora de qualitat de l'aire i s'ha fet un esforç en aquesta matèria -28 dels 65 autobusos són de baixes emissions, 13 dels quals van incorporar-se el 2020-.

El servei d'autobús urbà, que al 2019 va aconseguir el seu major increment en els últims 20 anys, va patir al 2020 una pèrdua important arran de la pandèmia per Covid-19 amb una davallada del 39% segons dades aportades per l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). Altres ciutats vallesanes com Sant Cugat, Cerdanyola, Terrassa i Granollers van patir fins a una caiguda de la demanda del 49%.