Aquesta informació es va publicar originalment el 23 d'octubre de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'atac informàtic que ha rebut la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) continua bloquejant els serveis interns i impedint l'accés a diverses carpetes i fitxers. Ni l'organització ni l'alumnat poden utilitzar el
campus virtual i el
correu electrònic; tampoc funciona digitalment el
Servei de Llengües, el
Servei de Biblioteques o el
Servei d'Activitat Física (SAF), ni es pot accedir a les
dades internes.
És per aquest motiu que, a part de la
nul·la comunicació entre professors i estudiants fora de les aules i a l'accés a
documents i
lectures, també han sorgit altres entrebancs com afectacions en la
reserva d'aules, en la utilització de les
fotocopiadores, en el servei de
correcció d'exàmens. També s'han hagut de modificar les dates dels
actes de graduació, s'han generat cues a l'entrada del
gimnàs, hi ha hagut demora en l'inici de
cursos i d'assignacions de
pràctiques, així com tutors de
Treballs de Fi de Grau.
Ajornament de graduacions
Aquest abordatge digital que està patint el sistema de la UAB no només ha afectat matriculats de graus i serveis, sinó també a aquells que ja han acabat la seva etapa dins la universitat i havien de celebrar l'
acte de graduació en dates pròximes.
Centenars d'alumnes hauran d'esperar uns mesos per poder rebre el
diploma oficial de la llicenciatura.
Per exemple, els graduats de la
carrera de Periodisme, ja des d'un principi, i a causa de la
Covid-19, no podien portar acompanyants a la cerimònia, ni tampoc rebien la típica copa de cava de la celebració per mesures de
prevenció. Però una vegada els
establiments
han pogut obrir al
100%, la cerimònia anava a fer-se molt semblant a l'
antiga normalitat i és ara quan els alumnes han tornat a ensopegar amb un altre problema.
Precisament aquest dijous
21 d'octubre, el grau de Periodisme tenia la seva graduació. Més de 200 persones s'han vist obligades a ajornar l'acte. L'
anulació de la data ha afectat persones com la
Miriam que viu a Menorca i ha d'organitzar-se amb una mica d'antel·lació. "Vaig estar mirant bitllets d'avió i hotel per allotjar-me amb els meus pares, que venien d'acompanyants. Al final vam tenir la sort que, quan ens van comunicar que es cancel·lava, encara no havíem comprat res", assegura la menorquina. Altres graus que s'han vist afectats han estat el de
Clàssiques i
Dret.
Canvi d'organització al SAF
La
Helen és una alumna d'Infermeria que fa un mes que s'ha apuntat al
gimnàs de la universitat.
Reservava les activitats dos dies abans i així s'assegurava no
quedar-se sense plaça. En declaracions a
NacióDigital explica que, des que es va donar l'atac informàtic, "hi ha cua per apuntar-te a les classes dirigides i t'arrisques a estar esperant i després et pots quedar sense la classe que volies; l'altre dia em va passar amb l'
aiguafit".
Tot i això, ella li ha tret benefici perquè, a través de la pàgina d'
Instagram del SAF s'informa de les activitats. "Com que no es pot reservar
online, quasi sempre hi ha plaça i, un cop et presentes, entres directament". La Helen creu que d'aquesta manera s'evita que hagi gent que reservi i després no es presenti.
Incertesa: ara per un virus informàtic
L'endarreriment en l'
assignació dels TFG i pràctiques manté a l'alumnat en un
llindar d'incertesa sobre el seu futur. Són molts els que es troben esperant els
llocs on faran pràctiques, la
data d'inici d'aquestes i l'
horari. D'altres, es troben a l'aguait de conèixer el tema del seu
Treball de Fi de Grau, com és el cas de la
Paula. L'estudiant de quart d'Administració i Direcció d'Empreses havia d'escollir en ordre de preferència els
temes dels treballs de recerca que més li agradaven -això havia de ser entre l'11 i el 14 d'octubre, però ara potser s'allarga cap a
finals d'any-. "És temps que perdem per organitzar-nos i parlar amb el nostre tutor, hi ha molta incertesa, encara no sabem quan ens diran quelcom", comenta l'alumna.
Una aula d'italià a la facultat de Traducció i Interpretació Foto: ACN
També l'
Andrea ha hagut d'esperar a fer l'examen d'anglès que tenia previst realitzar al
Servei de Llengües. Abans de començar el curs s'ha de saber quin
nivell de coneixement es té sobre l'idioma per després poder iniciar les classes amb persones de la mateixa dimensió lingüística. Però per culpa de l'atac informàtic, no el va poder fer mitjançant el seu ordinador i ha hagut d'esperar quasi
dues setmanes per escollir un dia que pogués anar a fer-ho de forma
presencial. L'Andrea explica que no només li ha passat a ella, "dues amigues meves estan en la mateixa situació". Començarà les
classes aviat, tot i que "el curs va iniciar-se a principis d'octubre".
S'espera que el
correu electrònic de la UAB estigui operatiu cap a principis de novembre, igual que la plataforma
Teams que, mentre no funciona el
Campus Virtual –preveuen que es mantindrà així fins a finals d'any- serveix com el
servidor d'arxius per l'alumnat i també una
eina de comunicació. El
Sigma o SUMMA s'espera que puguin fer-se servir cap a finals de novembre o inici de desembre. Des de l'Autònoma han assegurat a
NacióDigital que els
altres serveis s'aniran recuperant per fases i es preveu revertir la situació abans que comenci el
2022.
Per evitar que torni a passar situacions com aquesta,
el Govern pretén ampliar el perímetre de seguretat al Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya -on s'apleguen les universitats catalanes i centres de recerca, tant públics com privats-, incorporant-los a l'
Agència de Ciberseguretat de Catalunya.