Aquest article es va publicar originalment el 13 de setembre de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
S'ha transmès una
percepció del virus SARS-CoV-2 "com a bell i poc realista i contagiós". Aquesta és la
conclusió d'un estudi que han elaborat investigadors de
l'Institut de Ràdio Televisió Espanyola i la
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) quant a les representacions fetes, que majoritàriament s'ha optat perquè fossin en color i en 3D.
A més, el treball ha apuntat l'existència
"d'una correlació negativa" entre la bellesa detectada i el
nivell didàctic de les figures mostrades: "Com més bells eren percebuts els coronavirus, aquests eren entesos com menys didàctics pels espectadors", ha apuntat. El responsable de l'estudi, i membre del centre de formació especialitzada de la corporació i professor del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB, Miguel Ángel Martín-Pascual, ha recordat "la gran responsabilitat" dels mitjans de comunicació en
"proveir una correcta informació".
Ha convidat a reflexionar que es valori "si presentar il·lustracions belles del coronavirus que no es corresponen amb les fotografies reals del mateix és una pràctica que, lluny de servir com a informació didàctica per a l'audiència, pogués ser entesa com una manera de presentar
fake news visuals". I és que, tal com ha recordat,
"la imatge real" és en blanc i negre i en dos dimensions.
Una altra investigadora del treball, del grup Neuro-Com de la UAB, Celia Andreu-Sánchez, no ha descartat que aquesta impressió difosa "hagi pogut impactar en el comportament dels ciutadans, així com en els seus estats emocionals". Per això, ha interpel·lat als comunicadors científics a prendre nota d'aquest estudi "per a futurs contextos de salut pública, en els quals el comportament de la població és essencial".
Altres notícies que et poden interessar