ADIF començarà «en breu» l'actualització dels sistemes de control i seguretat de l'R4

Aquest fet farà avançar una planificació executiva que contempla dos anys de feina fins a la posada en servei dels nous sistemes

Montcada Bifurcació
Montcada Bifurcació | Georgina Albreda
Redacció
25 de febrer del 2021
ADIF començarà "en breu" els treballs d'obra civil per actualitzar els sistemes de control i seguretat de la infraestructura ferroviària existent entre la Plaça de les Glòries de Barcelona i Manresa, segons ha confirmat la companyia a NacióManresa. Les obres, que executa una UTE formada per FCC i Siemens, es desenvoluparan simultàniament a les infraestructures ferroviàries que donen servei a l'R4 (Barcelona - Manresa) i a l'R2Sud (Sant Vicenç de Calders - Barcelona (pel litoral).

L'administrador afirma que les primeres obres a l'R4 s'iniciaran "en breu" a Manresa, estenent-se progressivament per les vies fins arribar a Barcelona. Aquest fet farà avançar una planificació executiva que contempla dos anys de feina fins a la posada en servei dels nous sistemes.

Pel que fa a la infraestructura de l'R4, el projecte constructiu preveu dues categories d'intervenció: per una banda, una actualització dels elements i sistemes informàtics actuals de control dels diferents trams de via de la regió metropolitana; i per altra banda, instal·lació de nous sistemes de seguretat i control de la infraestructura en trams de via més rurals (Terrassa - Manresa), que s'instal·laran en paral·lel a l'equipament actual.

En el si de l'R4, serà en el tram Terrassa - Manresa on els canvis seran més significatius. Es procedirà a la instal·lació de nous sistemes de distribució d'energia, de comunicacions fixes i mòbils, de senyalització lluminosa, de seguretat, de posicionament de trens, així com tota l'obra auxiliar de canalització, registre, manteniment i operació. 

Entre d'altres, aquestes obres instal·laran el nivell dos del sistema europeu de gestió de trànsit ferroviari (ERTMS, sigles en anglès), un sistema amb tres nivells, on cada nivell implica majors prestacions operatives que l'anterior. Actualment, el nivell 2 és el nivell més avançat que s'utilitza en explotació comercial, sovint en línies d'alta velocitat.

L'ERTMS operarà sobre un nou esquema de seguretat ferroviària, que es basarà en el bloqueig automàtic de via doble banalitzada (BAB), aquest fet permetrà operar combois en tots els sentits de la marxa per ambdues vies (un concepte similar al dels carrils reversibles). Aquest fet marca un canvi respecte el sistema actual, on els combois sempre han de circular per la via de la dreta segons el seu sentit de la marxa. 

ADIF també ha confirmat que durant la primera quinzena de març instal·larà els topalls de les vies 3 i 5 de l'estació de Manresa.

Millores al baixador de Vacarisses - Torreblanca

Renfe ha adjudicat recentment per un import de 2.399.800 euros els treballs de millora de l'accessibilitat al baixador de viatgers de Vacarisses - Torreblanca (Vallès Occidental) de l'R4. 

Els principals treballs contemplen la construcció d'un pas elevat que connectarà les dues andanes de l'estació, la instal·lació d'ascensors per tal de garantir la mobilitat dels clients, el recrescut i prolongació de l'alçada de les andanes per arribar als 68cm sobre la cota del carril i l'ampliació a 200 metres per facilitar l'estacionament de trens en doble composició i una nova zona d'aparcament i condicionament de l'existent.

Els treballs també inclouen la instal·lació de noves marquesines, el tancament perimetral de l'estació, la instal·lació de màquines autovenda, validadores de bitllets, així com nous tele-indicadors i la millora en matèria d'eficiència energètica canviant la llum amb tecnologia LED.