La Generalitat, sobre l'aeroport de Sabadell: «Si no el tinguéssim, l'hauríem d'inventar»

L'índex d'accidentalitat en els últims 24 anys és del 0,0078%

12 de febrer del 2021
Actualitzat a les 21:57h
La torre de control de l'aeroport de Sabadell
La torre de control de l'aeroport de Sabadell | Albert Segura
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha destacat la importància de l'aeroport de Sabadell: “Si no el tinguéssim, l'hauríem d'inventar, perquè el país necessita un d'aquestes característiques”. Gavín ha desgranat l'estudi, que es va conèixer fa uns dies, sobre els impactes positius i negatius d'aquesta infraestructura, en una presentació feta aquest divendres a la Cambra de Comerç de Sabadell. 
 
Ha justificat aquest posicionament, més enllà per la seva ubicació i la tasca de "complementarietat" a d'altres instal·lacions aeroportuàries, perquè és un “centre estratègic prioritari” per a Mossos d'Esquadra, personal del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), agents forestals i vigilància d'incendis, entre d'altres, de l'àmbit de la salut i la seguretat. A més, “juga un paper molt important envers l'àrea metropolitana”, que tal com ha recordat, concentra el 68% de la població de Catalunya.
 
També ha indicat l'oferta formativa com a pol d'atracció i l'impacte de la producció de l'economia de l'aeroport que ascendeix a 158 milions d'euros, 68 dels quals per acció directa. Així mateix, "poden fomentar un clúster empresarial del món aeronàutic, activitats del sector industrial i mecànica, etcètera". A més, es poden "impulsar" programes d'entitats, per exemple, com Pimec i ha rematat "té un nínxol", fins i tot no ha descartat pugui gestionar mercaderies. 

Gavín ha subratllat que, especialment els pronòstics econòmics, “es pot donar peu a continuar treballant i gratar més" i per això, ha garantit que aquest informe en comportarà que se'n facin més. 

Un 0,0078% d'accidentalitat 

El secretari ha repassat l'índex de sinistralitat, des de l'any 1997. "S'han posat xifres", ha reblat i això, s'ha traduït en un 0,0078% del total de les operacions. "Set accidents amb víctimes mortals, amb 13 implicats en alguns d'ells" i cap d'extern, cosa que "en aquest aeroport no indiquen unes dades que ens puguin alarmar".

Impacte acústic 

Gavín ha admès que hi ha "externalitats que generen molèsties" i que "s'han de treballar". Ha precisat que, el passat 5 de febrer, es van instal·lar dos sonòmetres a Barberà; un altre aquesta setmana a Badia i tres a Sant Quirze que arribaran abans de que acabi el mes. Uns aparells que capten l'impacte acústic cada segon. "Hem d'objectivar-ho, perquè no tenim dades", ha dit. 

A tot això, el membre del Govern ha explicat que, a més a més, es compta amb "un sistema de reconeixement de totes les aeronaus" que volin amb tecnologia Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) per saber la relació del so amb l'operació i, per tant, "identificar si no s'ha operat a l'alçada correcta, l'avió té algun problema...". Una mesura per "defensar els interessos dels veïns, perquè també serveix per objectivar el debat". 

En aquest sentit, Gavín ha reconegut una relació "delicada" amb alguns agents socials i és que des d'aquest col·lectiu, concretament la Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès, va qualificar l'informe de “presa de pèl” i que “ve a dir que les poblacions del seu entorn, vivim en un paradís de creació de llocs de feina, motor econòmic, sense sorolls i perill”.