infraestructures

Un estudi ressalta que l'aeroport de Sabadell aporta més de 4.000 llocs de treball

La plataforma veïnal rebutja el treball i critica la seva presentació en un context de campanya electoral

per Albert Hernàndez , Sabadell, 5 de febrer de 2021 a les 09:39 |
L'aeroport de Sabadell | Juanma Peláez
L'aeroport de Sabadell aporta més de 4.000 llocs de treball de forma directa i indirecta. Així es desprèn de l'Estudi d'identificació dels impactes positius i negatius de la infraestructura, encarregat pel Departament de Territori i Sostenibilitat, fet a base d'entrevistes. 

Subratlla entre els beneficis la formació i desenvolupament de professionals, que és un pol d'atracció, impuls i competitivitat a les empreses, així com un valor cultural i històric. Per contra, els municipis de l'entorn de Sabadell -a excepció d'aquest municipi- consideren que l'aeroport és una infraestructura que no aporta valor afegit i competitivitat als seus ciutadans i teixit empresarial i que només reben els impactes negatius.


Davant d'aquestes percepcions, l'estudi suggereix avaluar, demostrar i difondre que els municipis del seu entorn (Badia, Barberà i Sant Quirze) poden ser beneficiaris del potencial d'aquesta infraestructura, tant a nivell de Valor Afegit Brut (VAB) com de llocs de treball. També insta a proposar línies estratègiques per descobrir les oportunitats que els ofereix l'aeroport.


Una altra de les propostes és la determinació de possibles nous serveis i activitats que es podrien vincular amb la infraestructura com ara centres logístics i de distribució, zones industrials, escoles especialitzades de formació, parc empresarial, centre de serveis. Considera que impulsant aquestes activitats i projectes es milloraria la integració de l'aeroport en l'àmbit econòmic dels municipis del voltant, tenint en compte la convivència d'aquesta infraestructura amb l'entorn.

Entre els suggeriments també hi ha la integració urbanística per facilitar l'aproximació i connexió de l'aeroport amb les ciutats del seu entorn. Consideren que cal treballar amb una planificació supramunicipal que eviti el caràcter difús de l'entorn aeroportuari. També preservar estratègicament el valor del paisatge i de l'espai obert que ofereix actualment. Alhora, apunten a la creació d'un entorn de barri o d'un eix cívic que pugui acabar o començar amb l'aeroport.
 

L'avioneta accidentada a Badia. Foto: Juanma Peláez


Dades dels sonòmetres, al març

Amb motiu de la trobada, Territori ha informat que el proper mes de març es disposarà d'una primera sèrie de dades dels sonòmetres que la Generalitat ha instal·lat d'acord amb els ajuntaments de l'entorn.

L'estudi porta la firma de l'Institut Cerdà per encàrrec de Territori i s'ha donat a conèixer al grup de treball de l'aeroport, impulsat el 2017 i integrat per Territori i Sostenibilitat, l'aeroport de Sabadell, els ajuntaments de l'entorn, les associacions veïnals i les empreses vinculades a la instal·lació.


"Presa de pèl"

La Coordinadora del Moviment Veïnal del Vallès qualifica de “presa de pèl” l’informe i que “ve a dir que les poblacions del seu entorn, vivim en un paradís de creació de llocs de feina, motor econòmic, sense sorolls i perill”. Per això, sosté que és un “món paral·lel”. A la vegada critica que es faci públic ara en un context de campanya electoral, perquè el tenien “guarda en un calaix des del mes de novembre”.
 
Rebutja aquest treball per “manca de rigorositat” i es troba “a les antípodes dels problemes reals que pateix el veïnat”. Així mateix, apunta que “s’han mostrat esquis a donar solucions ni atendre les denúncies per incompliments flagrants” acordats.
 
En aquest sentit, la plataforma recalca que la instal·lació aeroportuària “només aporta problemes socials i econòmics” i recorda que “últimament” s’han notificat vuit denúncies per incompliments de la normativa dels vols, tal com es va pactar l’any 2005 arran dels accidents mortals a Sant Quirze i Badia.  


 

Participació