«Quan torni l'escola, un mateix professor no podrà fer classe a diferents grups d'alumnes»

Jesús Viñas Cirera, el director dels Serveis Territorials d'Educació al Vallès Occidental, exposa la situació que afronta la comunitat educativa per la reobertura dels centres i el pròxim curs escolar

per Anna Mira , Sant Cugat , 19 de maig de 2020 a les 19:37 |
Jesús Viñas Cirera, el director dels Serveis Territorials d'Educació al Vallès Occidental. | Cedida
La comunitat educativa es prepara per reobrir les portes dels centres escolars després de tres mesos tancats. El dijous 12 de març el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya va confinar centenars de milers de menors d'arreu del país preveient una pandèmia que ha estat més llarga i crua de què molts s'imaginaven.

Aquesta setmana el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, presentarà el pla de reobertura dels centres educatius, previst a partir de la fase 2 del desconfinament. NacióSantCugat ha parlat amb el director dels Serveis Territorials d'Educació al Vallès Occidental, Jesús Viñas, per saber com es preparen els centres educatius de la comarca. Segons Viñas, el vinent "serà un curs per posar al dia temaris i recuperar terreny perdut". 


- Quina valoració fa dels primers dies de les inscripcions telemàtiques?

- És un sistema nou i ha funcionat prou bé. No tenim el detall de cada centre encara però en el conjunt de Catalunya ja hi ha hagut unes 100.000 inscripcions que representen entre el 40 i el 50% del total. A Catalunya habitualment es fan un total de 290.000 preinscripcions en tots els cicles, de les quals 200.000 són de P3 i primer d'ESO. Tot i no tenir dades comarcals, hi ha una distribució territorial molt uniforme i per tant al Vallès també es deu estar ten la meitat de les sol·licituds fetes.


- S'ha notat algun canvi d'actitud en relació amb la Covid-19 a l'hora de preinscriure?

- S'està percebent que hi ha famílies que tenen una mica de reticències amb el que passarà, no està matriculant i s'espera per no portar els nens fins als quatre anys a l'escola. Però fem una crida perquè facin la sol·licitud, i que no tindran cap obligació de portar els nens, així podem planificar molt millor. 

- Si això es produeix a gran escala, quines problemàtiques se'n podrien derivar?

- Ara actuem amb molta prudència perquè no sabem quines necessitats tindrem de cara al setembre però si no es fan les sol·licituds, encara es fa més difícil planificar els recursos. Encara que potser no s' acabi portant l'infant a l'escola fins als quatre anys, sabrem que en el futur voldràs anar a aquesta escola.

- De quina manera s'està planificant la reobertura d'escoles?

- El pla està pendent d'aprovar-se pel Procicat perquè actualment, les decisions sanitàries pesen més que les educatives.

"La idea és fer una trobada més humana que educativa de comiat del curs al juny"

- Està previst que amb l'arribada de la fase 2 els centres puguin obrir per fer activitats no i lectives, quin és l'objectiu per reobrir les portes de les escoles?

- Des del punt de vista educatiu ens sembla sa acabar el curs encara que hagi estat amb tanta anormalitat, que els nens es tornin a veure i també com acompanyament emocional dels infants que han estat per aïllats. La idea és fer una trobada més humana que educativa.

- Quines activitats es faran?

- Només es podran fer quan el territori estigui en fase 2, per tant al Vallès Occidental això podria arribar entre el 8 i el 15 de juny. Pretenem fer activitats educatives de trobada però en cap cas es faran classes normals, el curs acabarà de manera virtual. Cada escola, en funció dels espais i els mestres que tingui disponibles, haurà de veure com organitzarà les activitats. Cal recordar que en la fase 2 pot haver-hi mestres de risc que encara no puguin anar a treballar.

- Com valora el període lectiu que s'ha hagut de fer de manera virtual?

- Tenim un professorat de primera, perquè en una situació quan ningú estàvem preparats, han fet un bon esforç i hem après moltes coses. Però està clar que no té res a veure amb les classes ordinàries perquè l'alumne no té el suport immediat del mestre. S'ha fet acompanyament però amb un contacte i un control més indirecte. A més ha canviat molt en funció de cada família, que són qui ha estat amb ells.

- S'ha posat sobre la taula iniciar el curs de forma mig telemàtica i mig presencial, com ho valora?

- La idea del pla és que si és possible tenir espais i la plantilla -que segurament reforçarem- per atendre els alumnes presencialment, ho farem. Si en algun centre això no és possible, ens podríem plantejar que una part del currículum es fes telemàticament. Però la voluntat és coordinar-ho amb les famílies per saber les necessitats socials de cada centre.


- S'estan proposant grups de 13 o 15 alumnes, com ho valora?

- La qüestió no és tant d'espais com de la traçabilitat, és a dir que els alumnes tinguin el mínim de contacte amb altres nens i amb professors. Per tant, haurem d'entendre espais de 12 amb un o dos adults, per minimitzar els contactes.

- És a dir, només tindran contacte amb aquests alumnes, també a l'hora del pati?

- El que no podem fer és mantenir els grups petits i després que es trobin un centenar de nens al pati.

"Els espais de les escoles no només es poden comptar les aules sinó també espais comuns que es poden ocupar abans de buscar espais alternatius"

- Com rebran els coneixements de les diferents assignatures si només poden tenir un o dos mestres?

- Serà un treball educatiu més per competències que per matèries i especialitats perquè no podem fer que un mestre d'anglès passi per tots els grups per fer classe. Doncs potser es pot fer amb suports telemàtics perquè presencialment serà impossible. Caldrà anar buscant solucions.

- Les escoles del Vallès tenen els espais necessaris per garantir els grups i les distàncies de seguretat?

- Els espais de les escoles no només es poden comptar les aules sinó també espais comuns que es poden ocupar abans de buscar espais alternatius com biblioteques o centres cívics. A primària, per exemple, tenim escoles de dues línies de primària que només se'n fa servir una i d'altres que tenim les ràtios molt elevades de manera que es fa difícil donar una resposta general.

- Els professionals demanen més coordinació al Departament per liderar la reobertura, com està prevista?

- Al Vallès tenim una mica més de marge perquè fins al juny no es podran obrir però des del Departament es farà una inspecció a cada un dels centres educatius i s'acompanyarà a la direcció del centre per buscar les millors solucions possibles.

- En quina mesura hi haurà un increment de docents per poder dur a terme l'escolarització amb les mesures de sanitat establertes?

- Esperem que el Govern, en la mesura de les seves possibilitats, pugui mobilitzar recursos extraordinaris per aquest moment en concret.

"Serà un curs per posar al dia temaris i recuperar terreny perdut"

- Quin risc hi ha d'incrementar una bretxa social entre alumnes arran del confinament? 

- Ens hem adonat que la bretxa digital també és important i potser no se li havia donat tanta importància. Nosaltres teníem un pla de cinc anys que hem hagut d'accelerar i hem actuat però encara no s'ha resolt. En els centres educatius intentem compensar les desigualtats socials però quan els alumnes no estan en els centres, les desigualtats socials estan ben vives. Per tant, la bretxa no és educativa, si no social i hem intentat donar igualtat d'oportunitats als alumnes amb material i connexions.

- Els infants hauran estat un trimestre i mig sense classes presencials, de quina manera afectarà el curs vinent? Es podrà començar amb el temari amb normalitat?

- Sabem que l'any que ve no serà un curs normal perquè s'haurà de recuperar competències que no s'han pogut treballar. Serà un curs per posar al dia temaris i recuperar terreny perdut.

- Les llars d'infants veuen impossible aplicar les mesures de distanciament, quina alternativa els proposen?

- Es podran obrir per situacions excepcionals i per famílies que ho necessitin molt. Ara bé caldrà determinar en quines condicions. Els que no es podran portar seran els nadons de 0 a 1 any perquè són un col·lectiu de risc.

- Estudien algun tipus d'ajuda especial de la Covid-19 per les famílies que no puguin fer front a activitats, material, etc?

- Bé pel que fa a les escoles públiques es paga el material però si hi ha alguna família que no pot fer-hi front, se li fa arribar. Ara bé, les escoles de titularitat concertada han hagut de pactar amb les famílies les quotes perquè hi ha famílies amb dificultats per adequar les quotes a les possibilitats.

- Algunes ciutats de la comarca tenen índex de segregació escolar molt elevats, com afectarà la crisi del coronavirus aquesta la distribució?

- D'una banda s'han mantingut les reserves de places a ciutats com Terrassa o Sabadell de tres o quatre places per sobre de les dues que són ordinàries. De l'altra, la situació de la Covid-19 segurament farà que es redueixi molt la matrícula viva per nouvinguts perquè és possible que enguany no pugui venir gent. Això ens ajudarà a anar equilibrant la situació a mitjà termini.




 

Participació