La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat entrarà en vigor a l'estiu

El trànsit quedarà restringit a bona part de la ciutat per als vehicles que no tinguin el distintiu de la DGT

Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat.
Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. | Aj. Sant Cugat
16 de maig del 2020
Sant Cugat es podria convertir en la segona ciutat de Catalunya, després de Barcelona, en posar en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE). El ple municipal del pròxim dilluns 18 de maig aprovarà de manera inicial l'ordenança municipal per regular la circulació de vehicles a la ciutat. Igual com passa a la capital catalana, aquells que no tinguin el distintiu de la Dirección General de Tráfico (DGT), no podran circular per la zona del centre de la ciutat. 

La proposta d'ordenança afecta a tot el centre de Sant Cugat, delimitat per la Ronda Nord, el carrer de Sant Crist de Llaceres, el Passeig de Valldoreix i la carretera de Vallvidrera. L'horari d'aplicació serà els dies laborables des de les 7 h a les 20 h. 

Segons ha informat el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transports, José Gallardo, en una roda de premsa telemàtica, actualment a Sant Cugat el parc de vehicles considerats com a contaminants que no disposen del distintiu es troba en el 16% del total. En aquest sentit, el govern apunta a estudiar algunes mesures o bonificacions però l'ordenança no en contempla. 

L'objectiu del govern és poder aprovar de manera definitiva l'ordenança en el ple de juliol, després del període de trenta dies d'al·legacions que s'obrirà el pròxim dimarts. Si hi hagués algun contrapeu, es posaria en marxa al setembre. 

Controls d'accés amb càmeres

El control de vehicles es farà amb càmeres de lectura de matrícules situades a les entrades i sortides de la ciutat. Encara està pendent de determinar el nombre i la seva ubicació exacte però Gallardo ha avançat que també es podrien incorporar alguns vehicles de la policia amb càmeres instal·lades per fer un control mòbil. 

Pel que fa a les sancions està previst classificar-les en lleus (fins a 100 euros de multa), greus (fins a 200 euros) i molt greus (fins a 500 euros). A més, es preveu un càrrec del 30% per aquelles persones que siguin reincidents, és a dir, que cometin la mateixa infracció en el termini d'un any.
 

Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Foto: Aj. Sant Cugat


Tot i que l'entrada en vigor de l'ordenança es preveu l'endemà de la seva publicació oficial al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOFP), el règim sancionador s'iniciarà sis mesos després per garantir l'adaptació de la ciutadania a les noves mesures. A més, el govern es compromet a destinar la recaptació de les multes a polítiques ambientals. L'ordenança també contempla excepcions per vehicles de transport de persones amb necessitats especials, vehicles de persones de mobilitat reduïda, mercaderies, i també es faran permisos especials per a vehicles amb matrícules estrangeres. 

La regidora de Sostenibilitat i Comissionada de l'Emergència Climàtica de l'Ajuntament santcugatenc, Alba Gordó, ha explicat que l'ordenança que el govern proposa és molt similar a la de la capital catalana. "Serem la segona ciutat en aprovar una ordenança de baixes emissions de Catalunya i tenim la voluntat de ser un referent per la resta de municipis", ha apuntat Gordó. L'objectiu del govern és millorar la qualitat de l'aire de la ciutat i la salut pública. 

En un primer moment estava previst que la Zona de Baixes Emissions entrés en vigor l'1 de gener del 2020 amb un decret de l'anterior equip de govern de Junts per Sant Cugat però no era suficient i feia falta una ordenança.