FGC redueix un 72% les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle el 2019

La companyia preveu assolir la neutralitat de carboni abans del 2030

Un tren de FGC
Un tren de FGC | Martí Juanola
NacióDigital
09 de maig del 2020
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va reduir un 72% les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) l’any 2019. Bona part d’aquesta reducció ha estat gràcies a la compra a nivell corporatiu d’energia elèctrica d’origen renovable i certificada a partir de l’agost de 2018, que ha tingut un important impacte al 2019 i que ha permès que a dia d’avui el 100% de l’energia elèctrica subministrada sigui energia verda. Enguany, el 25% de l’energia consumida procedirà de plantes solars i l’objectiu per al 2021 és arribar al 100% d’energia solar.

La reducció de la petjada de carboni és un dels compromisos de l’Agenda Ambiental que FGC va implementar l’any 2018 amb l’objectiu de conèixer l’impacte de l’activitat de la companyia sobre el medi ambient i endegar un paquet de mesures per a reduir-lo. Fruit d’aquest estudi es va constatar que el consum de gas i el consum elèctric eren els dos conceptes amb un major pes específic en la petjada de carboni i per això, en una primera fase, una part important de l’esforç de reducció es va focalitzar en l’energia.

Així, si al 2018 les emissions totals de GEH d’FGC eren de de 60.573,94 tCO2eq, l’any 2019 aquesta xifra s’ha reduït a una quarta part fins a assolir una xifra de només 17.114,88 tCO2eq.

La compra d’energia elèctrica d’origen renovable ha estat, per tant, determinant per assolir aquesta reducció tan significativa de la petjada de carboni d’FGC, ja que el pes específic d’aquest factor elèctric ha passat de representar el 70% del total l’any 2018, al 0,3% el 2019.

Reducció del consum de combustibles fòssils

Un cop assolida la reducció d’emissions de l’energia elèctrica, la segona fase se centrarà en la mitigació de l’impacte del consum de combustibles fòssils i en la transició cap un consum intensiu de fonts d’energia renovable. En aquest sentit, FGC té prevista la substitució de maquinària de treball per d’altres de zero emissions; la substitució de les actuals calderes de gas per d’altres de fonts renovables; la substitució de la flota de vehicles per altres d’elèctrics, i la reducció de l’ús del gasoil en les locomotores de mercaderies amb l’entrada en servei de locomotores mixtes.

En la reducció global del 71,74% de les emissions d’FGC han contribuït també les millores derivades d’altres actuacions que s’han vingut desenvolupant al llarg de l’any, com l’ambientalització gradual de la flota de vehicles corporatius, la millora de l’eficiència dels equips de climatització dels edificis i dependències, que ha comportat una disminució del 30% d’emissions respecte l’any passat, i l’increment de l’ús de calderes d’energies renovables com la biomassa i la geotèrmia, en detriment de l’ús de combustibles fòssils.

El president d’FGC, Ricard Font, ha destacat el compromís d’FGC en la lluita contra el canvi climàtic. “L’agenda estratègica va ser un primer pas i ens va mostrar la radiografia de la situació però a mida que anem implementant mesures l’agenda es va revisant i fruït d’aquesta revisió, alineada amb els Compromisos d’Acció Climàtica del Govern i els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, volem arribar a la neutralitat de carboni abans del 2030”, ha insistit.