Badia instal·la llums a la benzinera on es va produir l'accident mortal d'una avioneta el 2018

Ho fa a petició d'AESA i no es descarten altres mesures per fer visible l'edifici

L'avioneta accidentada a Badia
L'avioneta accidentada a Badia | Juanma Peláez
27 de gener del 2020
Actualitzat a les 10:31h
L'Ajuntament de Badia ha instal·lat llums a l'edifici on el desembre de 2018 es va estavellar una avioneta i van morir els dos ocupants. Una decisió que ha estat a instàncies de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), atès que el consistori vallesà demanés autorització per reparar els desperfectes. 

Tal com ha detallat AESA, l'administració local, després de l'accident mortal, va sol·licitar el permís el 6 de febrer de 2019. Un cop Aena va donar el vistiplau, es van col·locar aquests elements entre finals de 2019 i principis de 2020. Tot i així, segons han assegurat fonts municipals, encara no estan en funcionament, a l'espera de tancar uns serrells de logística amb Endesa. 

Aquesta il·luminació de la benzinera, feta amb la voluntat de fer-la més visible per a l'aterratge dels avions, és possible que no sigui l'única amb aquest objectiu. Des de Badia s'ha precisat que s'està estudiant pintar l'edifici amb colors més llampants o cridaners.

Els pilots espanyols aplaudeixen la solució

El president de l'AOPA Espanya (Aircraft Owners and Pilots Association, per les seves sigles en anglès), Carles Martí, que també va ser 20 anys president de l'Aeroclub Sabadell, ha aplaudit aquesta mesura. I ha afegit un suggeriment, "llums blanques intermitents durant el dia i vermelles a la nit".

Martí, però, ha lamentat que en l'informe tècnic de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) del Ministeri de Foment, en què, tal com va avançar NacióSabadell, l'impacte va ser per "una mala aproximació" del pilot, no s'inclogués cap recomanació, ja que "s'acostumen aplicar".   
 

L'estat en què va quedar l'edifici amb l'impacte Foto: Juanma Peláez


Ha insistit, com va fer l'Aeroclub Sabadell després del sinistre, que la posició de l'edifici "no és la millor", malgrat, com ha matisat, "compleixi la normativa". En aquest sentit, ha apuntat que, en cas que no hi hagués la benzinera, "s'hauria produït igualment l'accident, però hagués topat amb la tanca de l'aeroport o potser ni això". Encara que "no se sabrà mai i és especular", ha finalitzat. 

Sense elements "importants" externs 

Fonts del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana -antigament anomenat Foment-, del qual penja la CIAIAC, han determinat que no s'ha fet cap recomanació en el document, perquè "no hi ha causes externes suficientment importants". Han recordat que la conclusió de l'informe va ser "la incorrecta realització de la maniobra d'aproximació". 

A la vegada que ha "constatat que l'aeroport havia estat verificat per AESA" i que l'edifici "no vulnera les superfícies limitadores d'obstacles", marcades per l'Organització de l'Aviació Civil Internacional¡ (OACI).