«A Creu Roja Sabadell hi ha hagut gent que ha sortit del carrer»

La nova presidenta de l'organisme, Montserrat Font, conversa amb NacióSabadell sobre l'Operació Fred i els seus usuaris

La presidenta de Creu Roja Sabadell, Montserrat Font
La presidenta de Creu Roja Sabadell, Montserrat Font | Albert Hernàndez
17 de desembre del 2019
Actualitzat a les 11:55h
El passat 1 de desembre es va activar l'Operació Fred per atendre persones sense sostre davant les previsibles baixades de temperatura en les properes setmanes i mesos. Un treball de coordinació entre l’Ajuntament de Sabadell, la Policia Municipal, Actuavallès, Càritas i la Creu Roja. Una tasca gens fàcil, malgrat que sigui un dels serveis "del que tothom està més pendent", assegura la flamant presidenta local de la institució humanitària internacional, Montserrat Font (Santa Coloma de Gramenet, 1954). Una experta en aquesta matèria, "he fet onades de fred des del primer any", explica i conversa amb NacióSabadell sobre aquesta iniciativa que es va activar divendres passat per les ventades.

- Des de l'1 de desembre Operació Fred en marxa. Hi ha hagut veus crítiques per ser massa aviat...

- ... Passa sempre. S’ha activat des de l’1 de desembre, perquè és protocol. De totes maneres, cada dimecres, des de l'octubre, surt la Unitat d'Emergència Social (UES) de Creu Roja, perquè crèiem que no havíem d’esperar que s'activés el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) per onada de fred. I s'atenen aproximadament entre 15 i 20 persones. 

- I quin perfil tenen? 

- Poden ser habituals, perquè com els dijous fem les dutxes ja sabem per on seran, ja que ens ho han dit. També des d’Acció Social ens detallen on els podem trobar. Cal pensar que no només atenem gent que viu al carrer, també persones que es troben en habitatges que no estan en bones condicions. Hem identificat més homes, un 80% ho són, que dones. Però això sempre ha estat així. 

- I a les dutxes quantes persones venen?

- Aquest any una xifra alta. Atenem setmanalment unes 30 persones. De totes maneres, a Sabadell no hem tingut unes grans quantitats en aquest sentit. Cada any és bastant regular, tant a l'alberg, que són unes 15, com al carrer, unes 20. Tot i que pot ser molt canviant, però sempre es mou en aquests marges. Això no treu que estiguem preocupats, perquè segueix havent gent a qui atendre. 
 

Font porta una dècada a l'entitat Foto: Albert Hernàndez


- Un mateix nombre d'atencions cada any i "poden ser habituals", això vol dir que no es pot sortir del carrer?

- Tenim alguns casos d'èxit. A Creu Roja Sabadell hi ha el club de feina, en el qual es fan tallers de reinserció laboral i s’ofereix aquesta possibilitat a la gent que atenem. Així que es pot sortir del carrer i hi ha gent que ho fa. Et puc dir que alguns dels que venien a les dutxes han dut a terme aquestes activitats i ho han aconseguit. Ara bé, aquest és un col·lectiu complicat. Però per això estem, per revertir la seva situació. 

- Hi ha hagut algun episodi de tensió?

- Sí, per això el protocol està en contacte amb la Policia Municipal de Sabadell i si hi ha algun cas s’ha de trucar. És clau que et coneguin i aquí juguen un paper clau les dutxes. És molt important que ens tinguin vistos i, de vegades, quan els atens al carrer, per la nit, els has de dir: “Soc tal” i aleshores ja lliguen caps. En aquest sentit, és bàsic qui fa l’acollida, per això és important ser conegut, perquè pot haver-hi un tracte més directe. Aquest fet també fa que, per respecte a les persones que hi treballem, mai millor dit, respectin unes normes preestablertes, siguin considerats amb els voluntaris, els companys i la institució. Cada vegada hi menys casos. 

- Per tant, els voluntaris necessiten uns requeriments per dur a terme l'Operació Fred?

És un dels serveis que possiblement tothom està més pendent i de tots els àmbits, igual des del social com del preventiu. També haig de dir que es fa una formació, però no tenim cap problema en conseguir voluntaris. ​En el cas de la UES sí hi va gent especialitzada. Pensa que quan arriben és més complicat. Venen i s’han de dutxar, després d'estar tot el dia fora. Has d'estar pendent d'ells i insisteixo amb el fet que et coneguin prèviament. 

- I si no volen rebre atenció, què es fa?

- Si no es vol no se l’atén, és a criteri de la persona. Però sempre se li dona caldo, cafè, mantes i entrepans. També menjar calent, que hem incorporat enguany. D'altra banda, també valorem la salut de les persones que atenem, perquè ens preocupa i se’ls fa una atenció mèdica.