El Consell comarcal proposa una quinzena de mesures per millorar la qualitat de l’aire al Vallès

Suggereix impulsar zones de baixes emissions a d’altres ciutats de Catalunya

El president del CCVOC, reunit a l'acte de Fira Sabadell
El president del CCVOC, reunit a l'acte de Fira Sabadell | Ajuntament de Sabadell
24 d'octubre del 2019
Actualitzat a les 16:18h
Aquest dijous s’ha inaugurat el 1r Congrés de Qualitat de l’Aire, que s’allargarà fins aquest divendres a Fira Sabadell, que ha tingut com a eix central el vehicle. El president del Consell Comarcal del Vallès Occidental (CCVOC), Ignasi Giménez, ha anunciat que s’ha elaborat un document amb una quinzena de mesures, destinades als ajuntaments, per aconseguir aquesta millora de l’atmosfera a la comarca.
 
Es tracten de suggeriments que van en la línia “d’actualitzar els protocols municipals d’urgència” amb episodis greus de contaminació atmosfèrica, “revisar totes les licitacions i serveis” de les administracions locals, “potenciar els camins escolars”, eliminació dels plàstics d’un sol ús i “intensificació del control”, per part dels cossos policials, dels vehicles “altament contaminants”. Aquestes són algunes de les idees de l’entitat supramunicipal que, en alguns casos, “ja s’estan complint”, ha advertit Giménez.
 
Tot plegat són propostes, mentre s’elabora un pla més concret per afrontar aquesta problemàtica “que ha vingut per quedar-se”, tal com ha dit. Giménez ha apuntat perseguir la nombrosa circulació de cotxes i ha posat sobre la taula que hi hagi més ciutats que creïn zones de baixes emissions, com a Barcelona. El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha assenyalat “tenim un parc privat molt antic”.
 

El tret de sortida al 1r Congrés de Qualitat de l'Aire Foto: Ajuntament de Sabadell

 
Retrets entre AMB i Govern
 
Poveda ha manifestat que la lluita contra la millora de la qualitat de l’aire “no està a l’agenda del Govern”. Això ha generat un debat amb la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, Mercè Rius, que ha recordat la irrupció del Tribunal Constitucional en diverses iniciatives impulsades des del Parlament i la manca d’aportació de l’Estat en matèria de transport públic.
 
Zones de baixes emissions
 
Giménez ha reclamat que d’altres ciutats catalanes posin en marxa zones de baixes emissions, com farà Barcelona a partir de l’1 de gener. Un aspecte, com ha recalcat, que tindrà “una afectació més que notòria” als vallesans i ha etzibat, “no volem que els vehicles puguin accedir a zones de baixes emissions, però tampoc ens agradaria que poguessin sortir cap als polígons industrials de la comarca”. Ha reclamat de l’ajut necessari de la Diputació i la Generalitat, perquè de la seva implicació dependrà “que les mesures es puguin implementar”.