Les claus del nou impost als vehicles més contaminants

El Govern preveu recaptar 40 milions d'euros el 2020 amb el tribut al CO2, que afectarà milions de cotxes a Catalunya

NacióDigital
11 d'octubre del 2019
Contaminació.
Contaminació.
El Govern treballa per ultimar el nou impost als vehicles més contaminants. El tribut gravarà directament en funció de les emissions de CO2 a l'atmosfera i convertirà Catalunya en la primera comunitat de l'Estat en aplicar un impost d'aquestes característiques. Com més nociu pel medi ambient -i també com més vell, generalment totes dues coses van lligades- sigui el vehicle, més pagarà.

Quan entra en vigor?

Es començarà a pagar a partir del novembre del 2020, però amb meritació del 2019. És a dir, els vehicles que estiguin registrats el 31 de desembre d'aquest any, data en què se signaran els rebut, no hauran de pagar l'impost fins a onze mesos després. Té, doncs, un funcionament molt similar al de la renda. 

Quins vehicles hauran de pagar?

El primer any estaran exempts els que emetin menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre, llindar que baixarà als 95 el 2020. En primer lloc tributaran cotxes i furgonetes i, un any, ja al 2021, s'incorporaran les motocicletes.

Quant s'haurà de pagar?

Els cotxes que emetin fins a 119 grans de diòxid de carboni, que no pagaran res en el primer exercici, passaran a pagar 7 euros a partir del 2020. Els que superin aquesta quantitat pagaran 11 euros en el primer exercici i 34,5 en el següent. Pel que fa als que superin els 170 grams de CO2 emesos, el rebut del 2019 serà de 32 euros i el del 2020 serà 66,5.

Quant preveu recaptar el Govern?

Segons ha explicat aquest divendres el conseller de Territori, Damià Calvet, l'executiu calcula que ingressarà fins 40 milions d'euros en el primer cicle de l'impost. La xifra es podria doblar l'any següent, quan augmentin les exigències i s'hi afegeixin les motos, arribant als 80 milions d'euros. 

A què es destinarà la recaptació?

Tot el que es recapti anirà a dos fons que contempla la llei del canvi climàtic: un per al canvi climàtic i un altre de patrimoni natural i biodiversitat. En el primer cas, els recursos serviran per portar a terme polítiques de mitigació com la promoció del transport públic i d'adaptació per corregir els efectes de la crisi climàtica. Pel que fa al segon fons, l'objectiu és gestionar millor els espais protegits i preservar la biodidversitat, perquè és aquí "on es nota més" la crisi climàtica.