El polvorí que va criar xampinyons

Sota l’aeroport s’amaga un refugi antiaeri de la Guerra Civil que va acabar convertint-se en una plantació de bolets | Avui es celebra una jornada de portes obertes a les instal·lacions

Redacció
06 de setembre del 2015
Actualitzat a la 13:41h
Interior del polvorí situat sota l'aeroport de Sabadell
Interior del polvorí situat sota l'aeroport de Sabadell | Juanma Peláez

Interior del polvorí situat sota l'aeroport de Sabadell. Foto: Juanma Peláez

 
Sabadell era un objectiu bastant senzill de preveure durant la Guerra Civil. A la ciutat s’hi fabricaven els Polikarpov I-15, un avió soviètic conegut com a Xato, i que es construïa en unes naus al barri de Can Feu. A més, hi teníem l’aeroport, que es va militaritzar. Davant d’aquesta situació, es van projectar diferents refugis a la ciutat, un d’ells a sota de l’aeroport que va actuar de polvorí. Avui, diumenge de Festa Major, es pot visitar a partir del punt del migdia.
 
El polvorí es va construir entre finals de l’any 1936 i principis del 1937, de tipus búnquer, amb formigó armat i a 14 metres per sota del camp de vol. “És una peça excepcional a Catalunya pel seu estat de conservació, amb dues entrades que encara existeixen i amb 112 metres lineals en forma de U”, explica Genís Ribé, tècnic del Museu d’Història de Sabadell.
 
L’emplaçament va actuar d’arsenal i polvorí durant la guerra, i s’hi va emmagatzemar les bombes i el material de metralladora dels avions caça i les esquadrilles a partir de la militarització del camp d’aviació. Amb el final de la guerra, però, va perdre el seu ús inicial, però en va acabar tenint un altre. “L’espai es va convertir en un punt on els pagesos de la zona hi plantaven xampinyons, pagaven un lloguer a l’exèrcit”, explica Ribé, una pràctica que també s’havia estès en altres refugis de la ciutat i de la resta de Catalunya.
 

Accés al polvorí. Foto: Albert Segura


 
Una visita al passat
 

Un visitant davant dels plafons informatius. Foto: Juanma Peláez

La visita a l’arsenal polvorí es fa en grups, de 12.00 a 14.00 hores, i permet conèixer el subsòl de l’aeroport, que s’ha museïtzat amb plafons corresponents a la indústria aeronàutica. De la mateixa manera apropa la militarització de la zona, amb documentació gràfica de l’època.
 
“La informació detalla el moment en què s’ho queda l’exèrcit franquista, l’estada de la legió Còndor, els bombardejos o l’espionatge franquista”, explica Ribé. Per accedir-hi s’ha d’estacionar el cotxe a l’aparcament de l’aeroport i baixar caminant fins el Club de Tir, on i ha els dos accessos a la zona, un d’ells a l’interior mateix de les instal·lacions.