Sabadell recorda l'industrial, pintor i col·leccionista Llorenç Balsach i Grau amb una exposició de Festa Major

Es podrà visitar fins al 23 de febrer al Museu d'Art

L'exposició es pot veure al Museu d'Art
L'exposició es pot veure al Museu d'Art | Juanma Peláez
Redacció
06 de setembre del 2019
El Museu d'Art de Sabadell ha obert les portes de l’exposició Llorenç Balsach i Grau
(1922-1993). Industrial, pintor, col·leccionista
, comissariada per la seva filla, la historiadora i crítica de l’art Maria Josep Balsach Peig. La mostra es podrà visitar fins al 23 de febrer de 2020, de dimarts a dissabte de 17 a 20 h i diumenges i festius d'11 a 14 h.

Aquesta exposició vol mostrar la vessant artística i la tasca de col·leccionista i mecenatge de Llorenç Balsach i Grau, una personalitat rellevant de la vida cultural de Sabadell des de mitjan anys 1950 fins als anys 1980, a qui fins ara no s’havia dedicat l’estudi i el reconeixement que es mereix.

La recerca l’ha desenvolupada Maria Josep Balsach, amb l’estreta col·laboració dels seus germans Pere, Josep, Llorenç i Jordi, els quals, tot homenatjant el pare, el reivindiquen en un espai genuí i molt sabadellenc de la relació entre la burgesia i la cultura en l’àmbit social del segle XX, espai relacionat amb l’humanisme i la bohèmia, avui pràcticament extingit, i del qual aquesta exposició vol mostrar alguns dels seus aspectes: en Llorenç Balsach pintor i col·leccionista, sense oblidar els encontres de la casa del carrer de les Planes, un dels fogars de l’art sabadellenc des de la fi de la Segona Guerra Mundial fins ben entrats els anys 1980.
 

Visita a la mostra. Foto: Juanma Peláez


Llorenç Balsach va ser un apassionat de la indústria tèxtil. Des de la direcció de la fàbrica de teixits del seu pare, Hijos de Pedro Balsach, SA, situada en ple centre neuràlgic de la Creu Alta de Sabadell, va crear empreses dedicades essencialment a la filatura d’estam (Balcas, SA; BC, SA; Balcafil, SA), però també –en molt menor grau– a la construcció (Coho, SA) i la numismàtica (Numco, SA), tot contribuint al disseny i l’excel·lència del context industrial sabadellenc de la segona meitat del segle XX.

Com a mecenes i col·leccionista, Balsach –amb l’ajut de la seva esposa, Maria Dolors Peig–, va apostar sempre per l’art sabadellenc, tot creant una de les col·leccions privades més importants d’art contemporani d’artistes nascuts o vinculats amb la nostra ciutat, des de les darreries del segle XIX fins a la pintura més trencadora dels anys 1970 i 1980. Amb el temps, la va anar configurant a partir de l’amistat i l’experiència artística d’historiadors, dissenyadors i pintors d’àmbit sabadellenc. En destacar l’obra de l’època abstracta i gestual i les accions del Grup Gallot, com també per la presència de l’artista polonès Gabriel Morvay.

Un dels principals propòsits de la comissària és la reivindicació de Balsach com a pintor. L’exposició proposa un repàs de les diferents etapes que conformen la seva trajectòria i ens permet conèixer tota la seva evolució artística. Des dels seus inicis, els anys cinquanta, quan, proper al grup Riutort, destaca per un figurativisme líric de caire expressionista. Passant posteriorment per una etapa d’obscurantisme matèric i arribant després a l’abstracció gestual, que donarà pas a les accions del Grup Gallot l’any 1960.

I finalment la seva darrera etapa, la més genuïna, entre 1959 i 1963, protagonitzada per una pintura abstracta més lírica, basada en franges de colors foscos i terrosos, en la línia
del Color Field Painting americana. L’exposició s’acompanya d’un catàleg amb textos de Maria-Josep Balsach, Pere Balsach i Joaquim Sala-Sanahuja. D’altra banda, Josep Balsach ha elaborat un audiovisual sobre l’aspecte de la indústria i el paper de la família Balsach en el context de l’art tèxtil sabadellenc.