Sentmenat aposta per un Govern Obert

El municipi s'acull al programa impulsat per Governació d'ajuda tècnica a les corporacions locals en matèria de participació, transparència i dades obertes

Nació Sabadell
22 d'agost del 2015
Actualitzat el 23 d'agost a les 9:25h
La Direcció d’Innovació i Qualitat Democràtica del Departament de Governació i Relacions Institucionals presta en l’actualitat serveis d’assessorament i suport tècnic en polítiques de Govern Obert a 18 ajuntaments catalans. Aquesta línia d’assistència a corporacions locals, intensificada des del mes de juny d’enguany, es deriva de l’aposta de l’Executiu de la Generalitat de Catalunya pel Govern Obert, entès com una estratègia coordinada i transversal de les polítiques de participació ciutadana, transparència i dades obertes.
 
El director d’Innovació i Qualitat Democràtica, Carles Agustí, valora molt positivament l’extensió d’aquesta línia de col·laboració amb els ens locals. “L’assessorament als ajuntaments catalans que es presta des de la Generalitat contribueix de forma molt útil a consolidar la implementació d’estratègies de Govern Obert arreu del territori”, afirma Agustí.
 
Les corporacions locals que s’han acollit als serveis d’assessorament i suport tècnic sobre Govern Obert de la Direcció d’Innovació i Qualitat Democràtica des del passat mes de juny i fins a data d’avui són Vilanova i la Geltrú, Porqueres, Cervelló, Agramunt, Arenys de Mar, Sant Cugat del Vallès, Pals, Capellades, Calonge, Sitges, Cornellà de Terri, Caldes de Malavella, Reus, Gironella, Sant Climent de Llobregat, Sentmenat, Sallent i Vic. Es tracta de projectes com ara plans de participació ciutadana , col·laboració en l’elaboració de pressupostos participatius, disseny de plans de Govern Obert i de transparència o planificació de consultes populars, entre d’altres.

En total, són quatre línies de suport en la matèria destinades a ajuntaments:
 
-Assessorament específic. Línia oberta amb els municipis especialment adreçada als regidors responsables de les polítiques de Govern Obert, amb la finalitat de resoldre dubtes i subministrar documentació i informació concreta per facilitar la seva tasca.

-Assessorament en projectes. Col·laboració en el disseny i en el desenvolupament de projectes de Govern Obert als municipis (consultes ciutadanes, pressupostos participatius, plans de participació ciutadana, plans de Govern Obert, etc.)

-Processos participatius. Suport al disseny, desenvolupament i implementació de processos participatius de tot tipus. Planificats des del lideratge del Programa d’Innovació i Qualitat Democràtica amb acompanyament del municipi o conduïts pel municipi ambsuport de la Generalitat.

-Formació. Mòduls de formació per a regidors i tècnics municipals, centrats en el canvi cultural que suposen les polítiques de Govern Obert, participació ciutadana, dades obertes, polítiques de transparència, dinamització, gestió col·laborativa i TIC’s.
 
La Direcció d’Innovació i Qualitat Democràtica del Departament de Governació i Relacions Institucionals té per missió, entre d’altres, elaborar el Pla de Govern per a la millora de la qualitat democràtica; coordinar les accions promogudes pels diferents departaments en matèria de qualitat democràtica; analitzar i supervisar el funcionament dels canals i instruments de participació ciutadana, i proposar i gestionar els programes de recerca, formació i innovació per a la bona governança i la qualitat democràtica.