Sabadell fiscalitza la feina d'Smatsa

L'Ajuntament dona compte al ple del seguiment del servei

Un dels vehicles de la flota de neteja de l'empresa Smatsa
Un dels vehicles de la flota de neteja de l'empresa Smatsa | Smatsa
25 d'abril del 2019
Actualitzat a les 18:14h
El ple de l’Ajuntament de Sabadell ha donat compte aquest dijous del seguiment del servei de neteja viària i recollida d’escombraries, tal i com es va comprometre en la moció, aprovada per unanimitat el passat mes de setembre, per garantir l’eficiència, la transparència i la fiscalització als serveis públics. La dació de comptes inclou les irregularitats en la confecció dels plecs, l’adjudicació i l’execució i com s’ha actuat des de l’Ajuntament en tots els casos. 

Irregularitats en els plecs

Així, per exemple, l’informe relaciona els incompliments ja des de la pròpia elaboració dels plecs, tant pel que fa a la figura contractual -concessió enlloc de contracte de serveis- o la fiança establerta, fets que van permetre allargar 11 anys la durada i reduir més de 12 milions d’euros la garantia.

Contra aquesta irregularitat, l’Ajuntament ja va sol·licitar, al  gener del 2017, l’anul·lació del contracte, tot i que no es va poder  completar al no poder disposar de la còpia oficial de l’expedient d’adjudicació del contracte a Smatsa, confiscat pels Mossos d’Esquadra arran del Cas Mercuri.

Des de principis d’any, l’Ajuntament torna a tenir accés a la còpia oficial de l’expedient d’adjudicació i, per tant, el Consistori ja pot tornar a iniciar de nou la revisió d’ofici per declarar nul el contracte.

En relació amb l’adjudicació del contracte, en la peça 28 del Cas Mercuri s’investiga els delictes contra l’administració pública (tràfic d’influències, prevaricació, infidelitat en custòdia de documents i violació de secrets, suborn, entre d’altres), delicte de falsificació documental, delicte de frau electoral, i delicte de blanqueig de capitals, en l’adjudicació del contracte a Smatsa. Hi ha 21 persones investigades i l’Ajuntament ha obert un expedient intern d’informació reservada, i compareix com a acusació particular en la peça 28 del cas Mercuri.

Pel que fa a l’execució del contracte, l’informe indica irregularitats a dos nivells: irregularitats en el sistema de pagament, i incompliments en els serveis que es fan. En primer lloc, el contracte preveu pagar a un preu determinat els serveis efectivament prestats. Per això cal poder  controlar i registrar automàticament els serveis prestats i aplicar el preu ofertat.

L'empresa, segons detalla el consistori, continua sense implantar totalment el sistema de control i seguiment del servei mitjançant GPS. Una implantació que s’hauria d’haver produït des de l'inici del contracte tal i com recull l’oferta amb la que Smatsa va guanyar el concurs. Només el 26% dels equips mòbils del contracte tenen seguiment; només estan programades al sistema informàtic de control 4 de les 5 fraccions de recollida i no hi ha programat cap servei de neteja viària.

Així sense controlar els serveis, l’empresa factura per equips posats a disposició i no per serveis efectivament prestats, resultant un preu més alt que el contractat. Per això, l’Ajuntament ha requerit completar la implantació del sistema de control, ha aprovat la instrucció tècnica de facturació (ITF) i liquidat els imports pagats de més els anys 214, 2015 i 2016. 

En segon lloc, el Consistori ha comprovat que la direcció de l’empresa programa només el 66% de l’escombrat manual dels carrers de la ciutat –per tant un 34% menys del que diu el contracte-. En el cas, per exemple, de l’escombrat mecànic de les voreres, el contracte preveu escombrar mecànicament 90.548 km de voreres anuals en diferents periodicitats; i, en canvi, al 2018, Smatsa hauria realitzat un 64% menys.

En matèria de neteja de contenidors, mentre que el contracte preveu unes 6.000 neteges de contenidors a l’estiu i 4.000 neteges a l’hivern, l’empresa, al 2016, hauria netejat un 78% menys.