Sabadell reorganitza la Policia Municipal

També la dotarà de més recursos

Agents de la Policia Municipal de Sabadell en una actuació
Agents de la Policia Municipal de Sabadell en una actuació | Juanma Peláez
Redacció
25 d'abril del 2019
L'Ajuntament de Sabadell ha traçat un nou full de ruta per a la Policia Municipal de Sabadell en forma de Pla Director, amb l'objectiu que sigui el cos de referència a la ciutat. Per aquest motiu es preveu dotar-lo de més recursos humans i materials i amb una nova estructura organitzativa que li permeti ser un servei més proactiu i proper a la població. El document, que es sotmet a l’aprovació del ple municipal d’aquest mes, tindrà un període d’aplicació fins al 2022.

El Pla Director incorpora el projecte de creixement de la plantilla de la Policia Municipal, iniciat el 2016, que té l’objectiu de comptar a partir del 2022 amb una plantilla de 275 agents (el 2016 comptava amb 220 i actualment amb 235 efectius). L’ampliació de la plantilla sumada a les substitucions per jubilacions previstes fins al 2025 comportarà la incorporació de 125 agents nous.

Nova estructura

El creixement dels recursos humans, sumat a l’increment de recursos materials, és un dels pilars bàsics per a la reorganització del cos prevista al document, amb l’objectiu d’aconseguir un perfil del cos proper i empàtic en les relacions amb el ciutadà, que s’anticipi als esdeveniments en comptes de reaccionar i que actuï amb més eficàcia.

L’estructura proposada en el document reorganitza el cos en cinc grans divisions:

Vigilància del Territori: garanteix la vigilància continuada mitjançant el sistema de patrulla les 24 hores i inclou els àmbits de seguretat ciutadana, trànsit i mobilitat, medi ambient.
Inspecció i Investigació: fa tasques d’inspecció (llicències, esdeveniments públics, etc.) i investigació especialitzada i d’atenció al públic per formular denúncies o atestats de trànsit. També en forma part el Servei d’Atenció a la Víctima de violència masclista. Com l’anterior, és un servei continuat les 24 hores, amb el sistema habitual de patrulla.

Atenció als Districtes: pensat per garantir una resposta immediata, és un servei de matí i de tarda, que es fa en patrulla individual (scooter o caminant) i que recorre tots els barris de la ciutat. És l’eix central del servei de Policia, ja que farà, entre altres, tasques de prevenció d’inseguretat; detecció d’anomalies en relació amb les ordenances o fets delictius; protecció escolar i regulació del trànsit; recepció de queixes i inquietuds de la població i proporció d’informació, actuant com la imatge de l’Ajuntament al barri. Requerirà per part dels agents un alt grau de coneixement de les problemàtiques de cada zona i la població i millorarà el contacte policia-veïnat. Presenta quatre unitats: Policia Comunitària, Relacions amb la Comunitat, Educació Viària i Tasques Operatives.

Planificació, Qualitat i Suport: farà tasques de planificació de serveis i suport logístic, anàlisi estadístic informes i control de qualitat dels serveis.
Gestió Administrativa i Econòmica.

Un dels factors a tenir en compte per a la millora del servei i l’assoliment dels nous objectius - i que es durà de forma prioritària - serà la posta en marxa d’un Pla de Formació i Pla de Carrera Professional de la plantilla.

Recursos materials

Tan important com l’increment de personal per a dur a terme els objectius establerts al Pla i la reorganització del servei és la dotació de més recursos materials i tècnics. El document preveu a tal efecte incrementar el parc de vehicles i, així, passar de 10 vehicles patrulla al 2018 a 15 al 2022; de les 10 motocicletes actuals, a les 15 previstes i de 22 motocicletes de proximitat, passar a tenir 40 al 2022. També s’estableix un important augment dels dispositius de comunicació per ràdio, tant per a vehicles com per a agents, així com l’adquisició de més armament, motivat per l’augment de la plantilla.

La reorganització de la Policia implicarà també una actuació a la Prefectura, a l’edifici de Cal Marcet. Es fa necessària una nova adaptació dels espais interns i externs, per facilitar la tasca de gestió interna de la Policia i alhora dotar-se d’àmbits de relació externa adequats per a cada tipus de servei i de persones usuàries. Les obres tindran un cost aproximat de 480.000 euros i suposarà invertir una xifra similar en la renovació i ampliació de mobiliari, material tècnic, equips informàtics, etc.

L’aplicació del Pla Director de la Policia Municipal es farà progressivament i de forma paral·lela i complementària amb el desenvolupament dels plans Locals de Seguretat i de Seguretat Viària.