Territori adjudica les obres del perllongament de FGC a Sabadell

Els treballs corresponen a implantació de via i catenària, l'alimentació elèctrica i les comunicacions i l'arquitectura i instal·lacions en dues estacions | L'objectiu és completar el servei del nou tram de línia ferroviària, que es preveu que estigui finalitzat el 2016

Nació Sabadell
11 d'agost del 2015
Actualitzat el 12 d'agost a les 8:28h
Imatge virtual de l'estació Plaça Espanya
Imatge virtual de l'estació Plaça Espanya | Gencat

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat, per un valor total de 31,2 MEUR, un conjunt d’obres en el marc del perllongament de la línia FGC a Sabadell. Aquestes actuacions abasten treballs com la col·locació de via i catenària, l’alimentació elèctrica i les comunicacions i l’arquitectura i instal·lacions en estacions.
 
El perllongament d’FGC a Sabadell (Metro del Vallès) abasta 4,4 quilòmetres de nova línia, tot incloent 4 noves estacions (Pl. Major, Eix Macià-Creu Alta, Pl. Espanya i Ca n’Oriac), la remodelació i soterrament de Sabadell Estació i la construcció d’unes cotxeres a Ca n’Oriac, al final de la línia. Aquesta actuació suposarà una inversió de 430 MEUR.
 
Pel que fa a l’estat dels treballs, s’estan executant tasques d’arquitectura i instal·lacions de les estacions Sabadell Estació i Plaça Major, així com treballs de via i catenària, senyalització i instal·lacions diverses en el tram des de l’inici de l’actuació i fins a Plaça Major.
 
Així, les obres que ara s’adjudiquen permeten anar completant els diversos elements necessaris de cara a la posada en servei del nou tram de línia ferroviària, el 2016. En concret, corresponen a:
 
-  Arquitectura i instal·lacions de les estacions Eix Macià-Creu Alta i Plaça Espanya. Pressupost: 13,7 MEUR. S’inclouen tasques com la construcció de divisòries i tancaments, paviments, revestiments, la instal·lació d’escales mecàniques i ascensors i la implantació dels sistemes d’enllumenat, ventilació, o sanejament, entre altres. Les principals característiques de les estacions són:
 
- Eix Macià-Creu Alta: L’estació, situada al barri de la Creu Alta, s’ubica en l’encreuament entre els carrers de Pi i Margall i Borràs i Pius XI, molt a prop de l’Eix Macià, zona d’equipaments i de serveis comercials, de negocis i d’oci. Disposarà de dos accessos en superfície amb escales fixes i mecàniques de pujada i un ascensor a nivell de carrer. Comptarà amb un vestíbul de forma rectangular de 500 metres quadrats, un nivell intermedi de pas –on s’ubicaran dependències tècniques– i el nivell d’andana, amb una andana central de 8 metres d’amplada.
 

Imatge virtual estació Eix Macià-Creu Alta Foto: Gencat


- Plaça Espanya (intercanviador): A la Plaça Espanya se situa l’estació d’intercanvi amb l’actual de Rodalies de Sabadell Nord. L’accés principal es durà  terme a peu pla des del centre de la plaça, des del qual s’accedirà a un vestíbul superior amb forma de sector circular situat al mateix nivell i amb connexió directa amb el vestíbul de Rodalies.
 
Aquest vestíbul superior estarà connectat amb un vestíbul inferior on s’emplacen les barreres tarifàries, mitjançant ascensor, escales fixes i mecàniques de pujada. A aquest vestíbul inferior s’hi podrà accedir directament també des d’un accés secundari format per escales fixes situat a la cantonada sud-oest de la Plaça Espanya amb l’Av. Josep Tarradellas.
 
El vestíbul inferior i el nivell d’andana estaran connectats també mitjançant ascensor, escala fixa i mecànica de pujada. L’andana central tindrà 9 metres d’amplada.
 
- Via i catenària entre Plaça Major i Plaça Espanya. Pressupost: 9 MEUR. Aquesta actuació inclou la implantació de la superestructura de via –la via pròpiament dita i els aparells i instal·lacions perquè els trens hi puguin circular– i de la catenària –la línia aèria d’alimentació que transmet l’energia elèctrica als combois–, en el tram entre Plaça Major i Plaça Espanya, de prop de 2 quilòmetres de longitud
 
-  Instal·lacions d'alimentació elèctrica, comunicacions i instal·lacions no ferroviàries de túnel, des de Plaça Major fins a les cotxeres, necessàries per a l’explotació de la línia. Inclou la instal·lació d’una subestació elèctrica a l’estació de Ca n’Oriac. Import d’adjudicació: 8,5 MEUR