J.C. Carranza: «Una bona educació vial ens faria persones més responsables»

Aquest amant de les bicicletes ha impulsat el col·lectiu Ciclo Amics Sabadell per potenciar l’ús de les dues rodes sense motor a la ciutat | La iniciativa vol que es potenciï una educació vial des de petits i es creïn infraestructures dignes per a una circulació segura

Albert Segura
20 d'agost del 2015
Actualitzat a les 16:38h
Sortida de Massa Crítica Sabadell pels voltants de la ciutat.
Sortida de Massa Crítica Sabadell pels voltants de la ciutat. | Juan Carlos Carranza

Sortida de Massa Crítica Sabadell pels voltants de la ciutat. Foto: Juan Carlos Carranza

 
Anar en bicicleta per la ciutat no és fàcil, sobretot en aquells trams on el volum de cotxes és molt elevat. Cada cop, però, hi ha més persones que opten per desplaçar-se pedalant, ja sigui perquè surt més econòmic, perquè ha de fer desplaçaments curts, o simplement per convicció. Davant d’aquesta situació, el col·lectiu d’usuaris Cicloamics Sabadell s’ha constituït fa unes poques setmanes per reclamar el seu reconeixement com a un element més que participa en la mobilitat de la ciutat.
 
La idea va néixer davant la poca perspectiva per defensar la circulació de bicicletes per la ciutat en les condicions adequades per garantir la seguretat dels ciclistes, sense entorpir el trànsit ni els vianants. “Fa dos anys circulava amb bicicleta per Sabadell i em queixava que ningú feia res per potenciar el seu ús a la ciutat, fins que un amic em va dir que si volia que hi hagués canvis els comencés a motivar jo”. És en Juan Carlos Carranza, un amant de les dues rodes sense motor que utilitza tant com pot la bicicleta per a desplaçar-se.
 
Cada dia va a la feina utilitzant la seva bicicleta, combinant-la en algunes ocasions amb el transport públic (el mèrit és que viu a Sabadell però treballa a Barcelona), ritual que també segueix amb la seva filla Paula per acompanyar-la a l’escola. “Molts cops els cotxes et passen pel costat i toquen el clàxon o et diuen coses, però hem d’anar per la calçada perquè és per on han de passar les bicicletes, sobretot si no hi ha carrils bici”, lamenta. La seva afició per la bicicleta arriba al punt que no té cotxe, i quan marxa de viatge a l’estranger sempre duu una bicicleta per desplaçar-se pels llocs.
 

Juan Calos Carranza i la seva filla Paula, a Londres amb les seves bicicletes. Foto: Juan Carlos Carranza


 
El naixement d’un moviment
 
Els ànims del seu amic el van dur a crear un corrent anomenat Massa Crítica Sabadell, a través del qual un grup de persones, unes trenta o seixanta de mitjana, que des de fa 14 mesos es reuneixen al vespre per fer passejades per la ciutat. La idea la va agafar d’un col·lectiu de Barcelona que reuneix cada més entre mig miler i mil persones per donar tombs per la capital catalana, però es basa en un model desenvolupat a la Xina.

Els membres de Massa Crítica Sabadell davant l'Ajuntament. Foto: Juan Carlos Carranza


“Un dissenyador de vehicles de tracció humana va contemplar des d’un hotel el moviment de la circulació en un país com la Xina, on el vehicle número 1 en nombre d’usuaris és la bicicleta; quan una bici arriba a una cruïlla s’atura perquè no l’atropellin, i la següent també, fins que es van acumulant bicicletes i una fa el pas per moure’s i la resta l’acompanyen, i això provoca que els cotxes s’hagin d’aturar per deixar-les passar”, explica Carranza.
 
D’aquesta manera, el col·lectiu es desplaça per la calçada, compartint espai amb els cotxes sense competir ni convertir la trobada en una cursa, reunint famílies senceres i grups d’amics en un tomb per la ciutat. “Hi ha vegades que algú porta música, i d’altres que porten tot tipus d’estris, per exemple aquest mes d’agost és la sortida de l’aigua, i s’han dut pistoles d’aigua i altres elements mes estiuencs”, explica.
 
Una ciutat més amable
 
El col·lectiu té molt clar que el seu naixement respon a la voluntat de fer una ciutat “més amable” i pensada no només per a la mobilitat en cotxe, també en bicicleta o a peu. “Hi ha un 30% de la gent que va en cotxe i que utilitza el 80% de la ciutat, i a mi m’agradaria anar a l’escola amb la meva filla sense patir pels cotxes”, assegura Carranza.
 

Bicicletes preparades per sortir des del Parc Catalunya. Foto: Juan Carlos Carranza


Per aquest motiu espera poder dialogar directament amb les administracions, en aquest cas l’Ajuntament, per potenciar la instauració de polítiques pensades per a fomentar l’ús de la bicicleta, tant entre petits com entre grans. Per aquest motiu, proposen deixar en un segon terme els senyals o les infraestructures per instaurar un esperit sensible amb aquest tipus de mobilitat sostenible.
 
“Tenim un pla que voldríem impulsar que passa per crear una Biciescola, on tothom pugui fer educació viària per crear una cultura ciclista”, explica Carranza. Aquest pla implica tant l’Ajuntament com els centres educatius i la Policia Municipal, que actualment ja ofereix classes als petits sobre les nocions bàsiques de conducció. “Si eduquem els nostres nens per moure’s per la carretera, tindran habilitats per a moure’s en qualsevol ambient de manera civilitzada, tant a Sabadell com a Barcelona o a Amsterdam”, defensa, assegurant que “una bona educació vial ens faria persones més responsables”.
 
Unes infraestructures pobres
 
El col·lectiu considera que Sabadell està molt més endarrerida que ciutats com la veïna Terrassa o la capital, Barcelona, en matèria d’implantació de l’ús de la bicicleta. El greuge s’accentua quan s’analitza l’orografia, amb pendents accentuades com les de les dues ciutats esmentades, mentre que l’orografia de Sabadell la converteix en una ciutat molt assequible per a moure’s en bicicleta.
 
“Hi ha una ordenança municipal que diu que no pots anar per la calçada si hi ha un carril bici, però el problema d’aquesta ciutat és que hi ha algun d’aquests carrils on t’hi han plantat una parada de bus, i d’altres que de cop desapareixen i no acaben enlloc”, lamenta Carranza.  En aquest sentit crítica el mal manteniment que tenen carrils bicicleta com el de la ronda Ponent, ple de bonys i mal pintat, i l’obligatorietat de circular en un sentit concret, tant en espais com aquest com el de l’Eix Macià.
 
“A mi no em convencen els carrils bici, però he de lluitar perquè en posin més, si no et trobaràs amb bicivoladors que aniran rapidíssim per la vorera i un dia li donaran un cop a una senyora gran i caurà a terra”, assegura Carranza, que creu que amb un a millor distribució de les calçades s’acabaria aquest problema. De la mateixa manera, lamenta la falta de punts per estacionar les bicis de manera segura a la ciutat.
 
Coincidint amb la Festa Major, el col·lectiu ha organitzat una exposició a la fira Sabadell Veggi Fest, al parc de Can Gambús, on s’hi mostraran diferents models de bicicletes, alguns de més curiosos que d’altres. En la trobada també es projectarà el documental Bicicletes vs. Cotxes, on es mostra la realitat de la convivència entre bicicletes i cotxes.