David Espinosa: «Noves Escenes aporta la innovació que li falta al teatre més convencional»

Entrevistem l'actor i ballarí valencià, que serà l'encarregat d'inaugurar, a Manresa, aquest cicle de propostes trencadores amb l'espectacle "Conferència Espectacular"

David Espinosa, durant una de les funcions del seu espectacle 'Mi gran obra'
David Espinosa, durant una de les funcions del seu espectacle 'Mi gran obra' | Alex Brenner
16 de febrer del 2019
Manresa és una de les deu ciutats de Catalunya en les quals farà parada el projecte Noves Escenes. Es tracta d'una proposta sorgida del Consorci Transversal Xarxa d'Activitats Culturals, una aliança de municipis (Manresa, Figueres, Girona, Reus, Sant Cugat del Vallès, Mataró, Vilanova i la Geltrú, Granollers, Tortosa i Olot) que col·laboren en l'àmbit de la cultura i que té com a objectius principals incentivar iniciatives culturals; optimitzar els recursos materials i humans que cada un d'ells destina als serveis culturals; promoure i organitzar cursos de formació en matèria de gestió cultural, i facilitar el reequilibri territorial dels serveis culturals als ciutadans.

En aquest sentit, el projecte Noves Escenes que han impulsat enguany vol convidar el públic a descobrir els formats més experimentals de l'escena catalana per, així, normalitzar la presència del teatre contemporani arreu del país i no només a Barcelona, on fins ara es concentra la major part de l'oferta d'aquest tipus d'espectacles.

El cicle, doncs, ha programat un total de sis obres, però no totes passaran per les deu ciutats que conformen la Xarxa Transversal. De fet, només n'hi haurà una, que ho farà. Es tracta de Conferència Espectacular, que s'encarregarà d'inaugurar el Noves Escenes a tots els municipis. Ideada per l'actor i ballarí valencià David Espinosa, la proposta escènica serveix per introduir l'espectador en aquesta nova concepció de creació teatral. A Manresa es podrà veure al Kursaal, aquest dimecres 13 de febrer, a les vuit del vespre, mentre que al Vallès el podrem veure el dissabte, 16 de febrer.

-  Què ens pot explicar, d'aquesta Conferència Espectacular?  

- És una activitat divulgativa i pedagògica en la qual, a través de la meva experiència personal dins del món artístic, explico què són i d'on surten aquestes noves escenes.

- No serà una conferència habitual, per això.

- En absolut. Tot i que el nom de l'espectacle conté la paraula conferència, el que oferiré serà una proposta molt més performativa, els protagonistes de la qual seran objectes quotidians que tots podríem tenir a casa.

- I la seva trajectòria professional en serà el fil conductor.

- Exacte. Penso que la millor manera per fer entendre al públic els espectacles que veurà en el marc del cicle Noves Escenes és explicant la meva experiència en aquest món. Des de zero. Jo vinc d'una família que no tenia cap contacte amb la cultura i, a mesura que vaig anar entrant en el món del teatre i la dansa, se'm va obrir un món: vaig descobrir artistes com Pina Bausch, Àngels Margarit, Tadeusz Kantor, Rodrigo García, la gent de la Fura dels Baus... Tots ells em van donar a conèixer aquesta vessant de més alternativa la creació escènica.

- Tot això ho narrarà, a la conferència?

- Més que narrar ho il·lustraré a través d'objectes. Per exemple, per explicar el Cafè Müller de Pina Bausch (on l'artista ballava, amb els ulls tancats, entre taules i cadires), agafo una nina de petites dimensions de la pel·lícula Frozen i la faig dansar entre cadires de l'Ikea minúscules. Per tant, el que jo faig mentre explico què són les noves escenes és una creació contemporània, com totes les que es podran veure al llarg del cicle.

- És una proposta apta per a infants?

- Sí, tot i que no és el públic principal. El que he fet amb Conferència Espectacular em recorda una mica a les pel·lícules de Pixar. Se'n pot fer una doble lectura: una de més bàsica i una altra de més profunda i irònica. El que m'agrada d'aquest espectacle és, precisament, que no se li dona tot mastegat, a l'espectador, a diferència del que passa amb les propostes més convencionals, que treballen des d'uns paràmetres molt tradicionals.

- S'ha quedat estancat, el teatre convencional?

- Penso que està una mica desfasat del que és la realitat. És un model que s'està perpetuant i que ja s'ha convertit en una tradició. I Noves Escenes aporta aquesta actualitat; aquesta innovació i experimentació que falta.