​El Quart Cinturó, la connexió d'AP-7 i A-2 i un «bypass» ferroviari: inversions destacades dels PGE al Vallès

La via que ha de creuar el Vallès i unir les capitals segueix com a prioritat per a Madrid

Els túnels d'Olesa, vistos des de l'entrada est
Els túnels d'Olesa, vistos des de l'entrada est | ACN
20 de gener del 2019
La inversió en infraestructures a l'Estat farà un salt important aquest 2019, segons els pressupostos presentats aquest divendres, els quals destinaran un major tros del pastís a Catalunya per intentar aconseguir l'imprescindible vot de l'independentisme per aprovar els comptes. El grup de Foment prioritza la inversió en la xarxa ferroviària per damunt de les altres, ja que aquesta rep el 73,7% de les inversions en infraestructures a Catalunya, segons un document del ministeri al qual ha tingut accés NacióDigital.

Al Vallès Occidental, l'Estat segueix posant la banya al Quart Cinturó, una via que, si bé no compta amb el consens del territori, es manté com una prioritat per a Madrid. Així, es destinen 19 milions d’euros al tram comprès entre Olesa i Viladecavalls, i se segueix amb la redacció de l’estudi informatiu del tram entre Terrassa i Caldes de Montbui que es va iniciar al 2017 per tancar l'autovia, amb 472.000 euros pressupostats.

Aquí és on hi haurà gran part del problema, donat que el govern actual de Sabadell no entén aquesta com una via necessària, a diferència de gran part de les seves localitats veïnes. No obstant, les tres capitals vallesanes (Terrassa, Sabadell i Granollers) segueixen donant-se l’esquena per carretera, i per anar d¡una a l’altra s’ha de fer camí en direcció a Barcelona per després desfer-lo a través de vies com les autopistes C-58 i AP-7, un fet que suposa una inversió en temps i quilòmetres per a conductors ordinaris i transportistes.
 

La connexió entre l'AP-7 i l'A-2 ha estat aturada durant anys. Foto: Ajuntament de Castellbisbal


En matèria viària, també es destinen 9 milions d’euros per a l’eterna obra que ha de permetre connectar les autopistes AP-7 i A-2 a l’alçada de Castellbisbal. Aquesta infraestructura ha de permetre evitar l’enllaç existent via peatge, que a banda de suposar una forta sotragada per a la butxaca dels conductors, sobretot aquells que l’han de fer diàriament, també reduirà el temps dels trajectes i alliberarà la pressió del peatge de Martorell.

Pel que fa al ferrocarril, hi destaca una inversió de 50.000 euros per a desenvolupar l’estudi d’un bypass ferroviari a l’alçada de Barberà del Vallès. Es tracta d’una obra que hauria de permetre la connexió de línies com la R4 i la R8, que es troben a diferent nivell entre Barberà i Cerdanyola. No obstant, actualment la seva connexió no és possible, però el territori ha reivindicat llargament una infraestructura que actués com un intercanviador per facilitar la mobilitat en tren entre localitats com ara Sabadell i Granollers sense necessitat de desplaçar-se fins a Montcada i Reixac, com cal fer actualment.
 

Protesta a les vies de Montcada i Reixac per exigir el soterrament. Foto: Norma Vidal


Madrid també preveu la creació de la també reivindicada estació de la R8 a Santa Perpètua de Mogoda, unes obres que d’entrada es van pressupostar amb 2.529.882 euros, així com actuacions en estacions de Terrassa, Montcada i Reixac, Sabadell, Cerdanyola del Vallès, Vacarisses i Ripollet. L’Estat no s’oblida del soterrament de les vies promès a Montcada i Reixac, així com una inversió de 319,6 milions d’euros per a la continuació de les obres d’implantació del tercer carril entre Castellbisbal i Vila-seca.

L’Aeroport de Sabadell també entra als comptes estatals, amb una inversió total prevista per Aena de 200.000 euros corresponents a Suport i Manteniment a les infraestructures de l'equipament.
 

Aeroport de Sabadell Foto: Norma Vidal