Els veïns dels voltants de l’Aeroport de Sabadell demanen una reflexió amb «criteris objectius» de la instal·lació

Recorden que la construcció de la infraestructura va ser fa 80 anys en una zona que ha canviat molt

L'avioneta accidentada a Badia
L'avioneta accidentada a Badia | Juanma Peláez
Redacció
11 de gener del 2019
El passat dilluns va fer un mes que una avioneta es va estavellar contra una benzinera de Badia del Vallès, a tocar de l’Aeroport de Sabadell, en el qual van morir dues persones. Passat aquest temps, en un comunicat conjunt les associacions de veïns de Sant Quirze, Barberà, Badia i Sabadell han demanat una reflexió d’aquesta instal·lació aeroportuària, però aplicant “criteris objectius” per valorar “la idoneïtat del seu emplaçament i utilitat per a l’interès general”.

Ha reclamat fixar un “marc de diàleg”, en el qual s’abordi “els pros i contres”. Així com que es tracti “el format de convivència entre empreses privades i serveis públics”, també si la infraestructura es pot “limitar a helicòpters” i les conseqüències que “podria comportar un altre tipus d’equipament” en aquests terrenys, no només per a la ciutat, també per al territori. 

Les entitats veïnals han encarregat el lideratge de les conclusions que surtin “als ajuntaments del Vallès Occidental est”, remarcant en especial el consistori sabadellenc per ser el propietari de la superfície. Tot i així, aquesta proposta de diàleg no és nova i que “fins ara hem rebut el silenci”.

En aquest sentit, han enumerat les iniciatives sorgides -impulsades des de la Generalitat i AESA-, arran dels "72 accidents-incidents produïts des de 1997 amb el resultat de 37 morts i vuit ferits greus". És a dir, "gabinets de crisi" i la creació de comissions de "dubtosa operativitat". Per exemple, el 2011 es va generar la Comissió Medioambiental que només s'ha trobat "per constituir-se i fer-se la fotografia", la de Seguiment, impulsada el 2005, que "es va reunir tres vegades fins al 2009" i que s'ha reprès el 2016. 

Un aeroport anacrònic

Les quatre organitzacions han coincidit en la obsolescència de l’aeroport. “Es va construir els anys 30. Avui, 80 anys després, han aparegut nous municipis”, en referència a Badia, i els dels voltants han “patit un enorme creixement”. Això, ha continuat, “actualment seria impossible la seva construcció pel seu potencial perill”.

En l’escrit han recalcat que no han plantejat la “disjuntiva: aeroport, sí o aeroport, no”. Han insistit que volen “un debat” com ara posar sobre la taula si en aquests terrenys podrien haver-hi residències públiques, hospitals i habitatges socials.