Treball

Clam sindical perquè el transport als llocs de treball sigui més barat al Vallès

El sindicat proposa crear la T-Treball i que el temps que s'inverteix en desplaçaments comptabilitzin com a horari de treball efectiu

per Anna Mira, 10 d'octubre de 2018 a les 23:41 |
Roda de premsa de la UGT a Terrassa per demanar la T-Treball | Anna Mira
El sindicat UGT ha posat sobre la taula una qüestió que afecta bona part dels treballadors de Catalunya: el temps i el cost que cada dia s'inverteix per anar a treballar. Consideren que cal posar en marxa millores en la xarxa de transport públic i apel·len a les administracions públiques a fer-ho, perquè segons l'últim informe que ha publicat el mateix sindicat, per exemple, viure a Sabadell i Treballar al polígon de Santa Margarida de Terrassa és un 73% més car anar-hi amb transport públic que amb privat i implica molt més temps.

El sindicat ha indicat que aquesta despesa s'ha calculat a partir del cost dels bitllets de transport, peatges i combustibles més el del temps invertit fins a arribar al lloc de treball. Segons aquest càlcul, la despesa anual que ha d'assumir un treballador per anar de Barcelona al Polígon Santa Margarida de Terrassa és de 692,45 euros en transport públic i de 508,86 euros en transport privat. Consulta aquí l'Informe T-Treball de la UGT


Han presentat l'informe en una roda de premsa, aquest dimecres al matí a la seu sindical a Terrassa, on el secretari de la UGT al Vallès Occidental, José Luís Fernández, ha argumentat que "millorar l'accessibilitat amb transport públic als llocs de treball és un factor essencial per la classe treballadora" qui es troben amb factors com la precarietat laboral o els contractes temporals que "no els permeten viure amb dignitat".

Implementar la T-Treball i la T-Peatge

Una de les mesures que el sindicat proposa és la creació d'una targeta de transport T-Treball per bonificar el desplaçament dels treballadors al seu lloc de feina. El sindicat ha denunciat el cost econòmic i de temps que han d'assumir els treballadors que es desplacen, sobretot fins als polígons industrials de l'àrea metropolitana de Barcelona a causa de la "manca" o "deficiència" de transport públic.
 

Polígon Industrial de Santa Margarida, a Terrassa Foto: Aj. Terrassa


En concret, el Vallès Occidental concentra un gran nombre d'empreses situades en polígons industrials, allunyats dels centres de les ciutats i en molts casos amb "deficiències d'horaris, que en molts casos no s'adapten a les necessitats dels treballadors", ha assegurat el secretari comarcal. Segons l'informe, el transport públic no té en compte els horaris dels polígons industrials, que en molts casos comencen a treballar a les 6 del matí i a aquelles hores no hi ha opcions de transport públic.

Per aquest motiu des de la UGT també obren la porta a crear la T-Peatge, que bonifiqui els desplaçaments amb transport privat al qual alguns treballadors es veuen obligats per arribar puntuals als seus llocs de treball. Malgrat tot, asseguren que aposten clarament per millorar la xarxa de transport públic i també potenciar els desplaçaments amb bicicleta amb carrils bici.

Desplaçar-se dins l'horari laboral

Una altra de les demandes que plantegen des del sindicat és comptabilitzar el temps que es tarda per arribar a la feina dins de l'horari de treball efectiu. "Anar a la feina no pot suposar una pèrdua de diners", ha puntualitzat el secretari comarcal. Per la seva banda la membre de la Comissió Permanent de la Regió Metropolitana de Barcelona, a Afra Blanco, ha explicat que una altra de les mesures que proposen és acabar amb la xarxa radial. I ho ha explicat amb un exemple: Per anar de Sentmenat a Granollers amb transport públic és més ràpid anar fins a Barcelona que no pas anar a la Llagosta, que està al costat. Tot i això amb transport públic s'inverteixen tres hores (entre l'anada i la tornada) i amb transport privat (una hora).

Unes mancances que es fan més evidents en els casos de les dones i els joves, ja que "són els col·lectius més vulnerables en el món laboral tant per la precarietat com pels contractes a temps parcial", ha puntualitzat la responsable de política sindical, Sandra Cañete. En aquest sentit, el cost i el temps que s'inverteix és el mateix però per una jornada laboral més reduïda i, en conseqüència, s'inverteixen més diners.

Des del sindicat obren les portes a altres col·lectius sindicals i veïnals per pressionar a les diferents administracions locals, a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a la Generalitat i a Fomento perquè posin en marxa mesures que els membres de la UGT consideren una "necessitat urgent" en matèria de mobilitat.

 

Participació