Cecot demana a la Generalitat que es millori la connexió entre municipis vallesans amb autobusos

La patronal trasllada al conseller Calvet a necessitat de desplegar el Pla de Mobilitat del Vallès

El conseller Damià Calvet amb el president de la patronal Cecot, Antoni Abad.
El conseller Damià Calvet amb el president de la patronal Cecot, Antoni Abad. | Cecot
Redacció
16 de setembre del 2018
El president i el secretari general de la Cecot, Antoni Abad i David Garrofé, s'han reunit amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i el cap de Gabinet del conseller, el rubinenc Xavier Reinaldos, donant continuïtat a la ronda de trobades que l'organització empresarial està mantenint amb els representants del nou Govern que tenen incidència sobre àmbits relatius a l'activitat productiva i econòmica.

La reunió amb Calvet ha tingut com objectiu l'intercanvi d'impressions molt focalitzat a l'àmbit de la mobilitat, infraestructures bàsiques per al desenvolupament de l'activitat empresarial, així com l'estat de les polítiques d'habitatge social. "Volem implicar-nos, cooperar, coresponsabilitzar-nos i prendre decisions de manera conjunta", li ha traslladat Abad al conseller de Territori, tal com va exposar al president Quim Torra.

Segons Abad, "si volem continuar creixent, Catalunya s'ha de preparar per competir, un país industrial capdavanter, com ho és el nostre que suposa un 20% del PIB, necessita una mateixa visió desenvolupada des de tots i cadascun dels actors que incideixen en l'activitat. Per això cal un lideratge que amalgami però que, alhora, reforci i potenciï la gestió de cadascun d'aquests àmbits".

Parlar d'indústria 4.0 també vol dir analitzar les interrelacions que es donen al territori i a l'entorn. Per aquest motiu la mobilitat de les persones esdevé un factor important dins l'activitat econòmica. Amb un milió seixanta-dos mil desplaçaments, el Vallès suposa el 53% del total de la mobilitat entre les grans àrees de la regió de Barcelona, dels quals un 29% són desplaçaments radials amb la capital, un 22% del total són pròpiament interns del Vallès i un 2% de relació directa amb el Maresme i el Baix Llobregat.

Segons Abad, "cal tenir en compte que el Vallès, en el seu conjunt, és la regió amb major pes industrial i manufacturer del país, i que Terrassa i Sabadell ocupen actualment el 3r i 5è lloc en la llista de ciutats catalanes amb major densitat de població". Tenint en compte les dades projectades per diferents anàlisis impulsats per la plataforma FEM Vallès, Abad ha traslladat al conseller Calvet, en nom d'aquesta plataforma, la necessitat d'un Pla de Mobilitat per al Vallès que aposta per un govern de la xarxa intermunicipal de bus a escala Vallès i que passa per establir línies de bus ràpid d'articulació comarcal, és a dir, una malla entre ferrocarril i bus de serveis públics a la comarca.

Un dels autobusos de la línia exprés.cat Foto: Generalitat


La xarxa a escala regional està constituïda, bàsicament, per les Rodalies ferroviàries, però a l'interior del Vallès la mobilitat entre municipis és molt accentuada i forma una malla de relacions pròpia i desatesa. A part de les relacions radials amb Barcelona, hi ha una multitud de relacions encreuades. De l'ordre de la meitat de la mobilitat obligada, per treball o estudi, surt dels municipis i s'adreça a la rodalia no pas sempre cap a Barcelona.

Durant la reunió els assistents han compartit la importància de continuar reivindicant la inversió en infraestructures, moltes d'elles crítiques per al desenvolupament del teixit empresarial i l'arrelament de noves empreses als territoris. En aquest aspecte Abad ha explicat a Calvet les gestions de seguiment amb la Direcció General de Carretes del Ministeri de Foment per al seguiment de les obres de la B40 que la Cecot, juntament amb altres agents econòmics i els ajuntaments afectats, estan realitzant des del 2015.

Els assistents també han tractat temes com la possible implementació d'una vinyeta a Catalunya o el bon rendiment d'infraestructures essencials per al desenvolupament econòmic del país, com ho són el Port i l'Aeroport de Barcelona. En aquest punt, els representants empresarials han reincidit sobre les connexions ferroviàries lligades a aquestes grans infraestructures i Abad ha reiterat la col·laboració i la implicació de la Cecot en qualsevol proposta o mesura que el Departament de Territori i Sostenibilitat vulgui desenvolupar i tingui incidència en l'activitat empresarial.