síndica de greuges

El nombre de queixes presentades a la Síndica de Sabadell es dupliquen

Hi ha hagut un 17% més de queixes respecte el mateix període que l'any passat

per Redacció, 4 de setembre de 2018 a les 13:30 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de setembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El nombre de queixes que la Síndica de Greuges de Sabadell ha registrat des de la seva presa de possessió, el passat mes de maig, s'han duplicat. Eva Abellán ha presentat les primeres dades des de que és al càrrec davant la Junta de Portaveus de l'Ajuntament, on destaca que el volum de queixes registrades s'eleva fins les 86. 

El mes de juliol, la Síndica de Greuges de Sabadell va presentat els resultats del primer

semestre de l’any a la junta de portaveus, amb la representació de la major part dels grups municipals que formen part del consistori. En total, el primer semestre del 2018 s’han recollit 86 queixes de les veïnes i veïns de Sabadell, un 17% més que en el mateix període de l’any anterior.

"És significatiu el fet que els primers mesos de l’any, amb la figura del síndic en funcions i el període sense síndic que ha tingut Sabadell, les queixes presentades van davallar moltíssim (31 de gener a abril) mentre que de maig a juny, amb la presa de possessió de la nova síndica, aquesta xifra va créixer fins a les 55 queixes presentades en només dos mesos", destaca l'oficina de la Síndica en un comunicat.


Durant aquest primer semestre, també s’han tancat 76 expedients (la majoria provinents de
l’any 2017), dels quals un total de 10 s’han resolt amb greuge per part de l'Ajuntament, 14 amb no greuge, i 19 s’han resolt en tràmit, és a dir, que l’Ajuntament ha actuat abans que la síndica resolgués l’expedient. La resta d’expedients, o bé han estat traslladats al Síndic de Catalunya, o no s’han admès a tràmit, s’han arxivat, el ciutadà hi ha renunciat o s’han derivat a mediació.

Recomanacions fetes

Durant el primer semestre, la sindicatura ha fet 30 recomanacions a l’ajuntament, de les quals només una ha estat acceptada i una ha estat rebutjada. La resta de recomanacions estan pendents de resposta per part del consistori.

Les multes d’aparcament i l’ús de l’espai públic, principals motius de queixa a la ciutat Per temàtiques, destaquen aquelles que tenen a veure amb les multes d’aparcament (en especial queixes per les sancions a la zona blava, entre d’altres). L’ús de l’espai públic pel que fa a usos privatius inadequats, il·luminació de carrers, etc. també ha estat objecte de les queixes de la ciutadania de Sabadell durant el primer trimestre.

Taxes i plusvàlua

El cobrament de la taxa de residus d’enguany ha suposat motiu de queixa per a molts ciutadans que han vist com aquesta s’ha incrementat notablement respecte l’any passat. Les casuístiques que han arribat a la síndica són molt similars, així que finalment ha obert una actuació d’ofici per analitzar la nova fórmula de càlcul de la taxa i valorar els possibles greuges per a la ciutadania.

Actuacions d’ofici

En els tres primers mesos de mandat, Abellan també ha obert 5 actuacions d’ofici sobre temes
diversos. La primera, sobre els marcadors electrònics i l’estat de les marquesines de les parades d’autobús de Sabadell. Una altra, sobre la nova tarifació de la taxa de residus. Una tercera, sobre els pressupostos participatius i, finalment, una altra sobre els atropellaments a la ciutat i la vinculació amb el pla de l’espai central de Sabadell.

Finalment, també està treballant una actuació d’ofici per facilitar la demanda de la renda garantida de ciutadania a les persones que ho sol·liciten.

Accions de millora

Durant els primers mesos de mandat, Abellan ha implementat alguns canvis per agilitzar els processos de gestió de les queixes, entre els quals, la possibilitat de donar resposta a la ciutadania per correu electrònic o la coordinació amb alguns serveis municipals per millorar la gestió de temes compartits.

 

Participació