«Els catalans utilitzen cada cop més les bugaderies autoservei gràcies als avantatges que ofereixen»

Analitzem l'impacte que té l'arrelament de les bugaderies col·lectives a Sabadell de la mà de l'empresari Roberto Haboba

Roberto Haboba, CEO de Fresh Laundry
Roberto Haboba, CEO de Fresh Laundry | NS / Cedida
14 d'agost del 2018
Actualitzat el 15 d'agost a les 11:34h
Amb l'increment de població, les ciutats adquireixen noves tendències, sovint importades d'altres llocs. Amb el cas de la cura de la bugada, antigament, tampoc fa tant, se solia rentar la roba en entorns col·lectius com safareigs, i poc a poc aquesta tradició està tornant en forma de bugaderies col·lectives. Per veure com renta la roba el sabadellenc, n'hem parlat amb el responsable d'un d'aquests locals a la ciutat, Roberto Haboba, CEO de la firma Fresh Laundy. 

- Com renta la roba el sabadellenc?

- El sabadellenc cerca un servei de qualitat a un preu raonable. A Sabadell comptem amb una gran quantitat de clients assidus que setmanalment fan la bugada i, el temps que la rentadora està en marxa, aprofiten per fer la compra als comerços de la zona. 

- Hi ha alguna particularitat?

- Amb el pas del temps, els ciutadans s’han anat familiaritzant amb aquest tipus de servei i cada cop són més els que l’empren. Per exemple, joves que s’acaben d’independitzar i no disposen de rentadora i/o assecadora a casa, però també famílies que volen rentar peces de roba de grans dimensions que no caben a la rentadora domèstica. Són clients puntuals que acudeixen al nostre establiment per netejar peces com edredons, mantes o fundes de sofàs, per exemple.
 
- Quina implantació té aquest model? En altres països està molt estès, com els Estats Units o França, a Catalunya també hi ha indicis d'una nova tipologia de ciutadans que opten per rentar la roba fora?

- Efectivament, als Estats Units i a altres països d'Europa les bugaderies autoservei es van convertir en una tendència molt popular cap a finals del segle XX. En vista de l’èxit d’aquest tipus de servei, al 2012 vam decidir implantar aquest model de negoci a Espanya, on encara no s’havia desenvolupat. L'acceptació, d’es d’un primer moment, va ser molt positiva.

A Catalunya, des de fa uns cinc anys s’ha experimentat un autèntic boom en el sector de les bugaderies autoservei i cada cop són més els consumidors que recorren a aquest tipus de servei gràcies als avantatges que ofereixen

- S'hi està acostumant el català?

- Com en qualsevol altre país, els costums van arribant de forma generacional i pel desenvolupament de la societat. A Catalunya, d’es de fa uns cinc anys s’ha experimentat un autèntic boom en el sector de les bugaderies autoservei i cada cop són més els consumidors que recorren a aquest tipus de servei gràcies als avantatges que ofereixen.
 
- Quins avantatges té rentar la roba fora de casa?

- L'estalvi econòmic, l’estalvi energètic i una millor qualitat de rentat són algunes de les avantatges que el client pot gaudir rentant la roba fora de casa. Cal destacar que, amb la reducció del consum d'energia, es contribueix a la cura i el manteniment del medi ambient.
Recentment hem realitzat un estudi segons el qual una família tipus de quatre membres renta i seca al voltant de 40 kg de roba setmanalment, la qual cosa suposa un consum de 4.000 Kw setmanals, 900 litres d'aigua i unes 6 hores, a més de la despesa en productes. Utilitzant un servei com el nostre, s'aconsegueix un estalvi de 900 euros a l'any.
 
- Quina és l'activitat de l'empresa a Sabadell? 

- Fresh Laundry és una empresa de bugaderies autoservei que compta amb 57 establiments, coneguts com a Fresh Urban, repartits per tot el territori nacional, la gran majoria d’ells, a Catalunya. A Sabadell es va inaugurar al 2014, i a llarg termini, el pla d'expansió és obrir-ne alguna més.