Els taxistes de Sabadell mantenen la vaga

El sector està pendent de la reunió amb Foment per decidir si aixeca la presa dels carrers de Barcelona

Taxis estacionats al bell mig del passeig de Gràcia de Barcelona
Taxis estacionats al bell mig del passeig de Gràcia de Barcelona | Jordi Bes
Redacció
30 de juliol del 2018
Actualitzat a les 11:36h
Els taxistes de Sabadell mantenen la vaga iniciada la setmana passada i que, tot i que havia de durar només 48 hores, s'ha convertit en indefinida. En assemblea, tots els taxistes de Sabadell han decidit per majoria continuar l'aturada, fer serveis mínims per a desplaçaments mèdics, d'urgència i per a persones amb dificultat de mobilitat. Aquests serveis els assumirà el 10% de la flota local.

La protesta del taxi es concentra a Barcelona, on bloquegen el centre de la ciutat contra els cotxes de lloguer amb conductor (VTC) s'ha estès aquest dilluns al matí passeig de Gràcia amunt, a l'espera de saber què els ofereix el Ministeri de Foment per decidir si aixequen les mobilitzacions. Segons han explicat des de les associacions de taxistes, la Guàrdia Urbana els ha indicat que la Gran Via ja està plena i que ara poden estacionar els vehicles en dos carrils del passeig de Gràcia. Van ocupant dos dels de pujada, de manera que queden lliures dos més en aquest sentit i els dos únics de baixada. En els dos sentits estan oberts a la circulació un carril bus i un altre per a tot el trànsit.

Aquesta setmana és decisiva per al conflicte que enfronta els taxistes amb els VTC d'empreses com Uber i Cabify. El sector del taxi està pendent de les garanties que ofereixi el Ministeri de Foment per complir la ràtio d'un màxim d'una llicència VTC per cada 30 taxis. En funció dels compromisos que adquireixi Foment, optarà per aixecar el bloqueig que va iniciar el divendres al centre de Barcelona amb centenars de cotxes negres i grocs, o bé intensifica encara més les protestes. Aquesta mobilització el taxi l'ha exhibit com un nou 15-M i que s'ha acabat contagiant a la resta d'Espanya. Entre les futures accions que s'ha plantejat hi ha la de bloquejar la frontera amb França i el Port de la capital catalana.

El motiu que ha fet esclatar de nou el conflicte del taxi ha estat la decisió que va comunicar divendres el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de mantenir la suspensió cautelar del reglament amb el qual l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) pretenia limitar Uber i Cabify, obligant els seus cotxes a tenir una autorització urbana addicional, a més de la llicència VTC, per poder realitzar serveis dins de l'àrea metropolitana. La norma s'havia dissenyat per garantir que es compleixi la ràtio d'1/30, i es va aprovar a finals de juny després de molts mesos de pressió dels taxistes per frenar l'expansió de les empreses de llicències VTC. Aquestes a la pràctica tenen un funcionament molt similar al del taxi, però amb menys regulacions, i això porta els taxistes a considerar-les "competència deslleial".

Han respost a la decisió del TSJC amb la presa del centre de la ciutat, que es va iniciar el divendres a la tarda, però van començar a mobilitzar-se el dimecres amb una primera jornada de vaga. La primera cita clau d'aquesta setmana que pot servir per desencallar el conflicte és aquest mateix dilluns al migdia. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Pedro Saura, rep algunes de les principals associacions del sector, com són Fedetaxi, Antaxi, Élite Taxi (la que té més força a Barcelona) i la Plataforma Caracol (de Madrid). El dimarts Foment rebrà les associacions que representen el sector dels VTC, i el dimecres es reunirà la Conferència Nacional del Transport i la Comissió Bilateral Estat-Generalitat.

Un dels principals punts que reclamen els taxistes és el traspàs de competències a les autonomies perquè la proporcionalitat 1/30 es compleixi a totes les comunitats autònomes. També reclamen canvis a la llei i el reglament de transports. A més, demanen que no es posin en funcionament més llicències VTC fins que es reuneixi la Conferència Nacional del Transport, i que es posi en marxa de manera immediata la web de registre i control aprovada el desembre passat. Des del Govern, la consellera de Presidència i portaveu, Elsa Artadi, també ha exigit el traspàs de competències davant la "deixadesa" de l'Estat.

A Foment semblen disposats a recollir com a mínim la principal reivindicació dels taxistes. El ministre del ram, José Luis Ábalos, proposa transferir a les comunitats autònomes les competències per atorgar llicències VTC. No es tracta d'una aposta nova, ja que el ministre va anunciar aquesta mesura el passat 12 de juliol en el marc la comissió de Foment del Congrés. Dimecres, en la Conferència Nacional del Transport ho reiterarà, ha avançat aquest cap de setmana el Ministeri. La Generalitat també vol aprofitar la comissió bilateral del mateix dia amb l'Estat per abordar el traspàs de competències, i arribarà a la trobada després d'haver rebut els taxistes el dimarts.