Barcelona: taxi

​El taxi de Sabadell se suma a la vaga de 48 hores de Barcelona

El sector protesta contra la suspensió del reglament metropolità per frenar l'expansió d'Uber i Cabify, i no descarta allargar l'aturada

per Jordi Bes, 25 de juliol de 2018 a les 10:04 |
Taxis al tanatori de Sabadell | Taxi Catalunya
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de juliol de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El sector del taxi torna a la càrrega per blindar-se davant Uber i Cabify, les empreses dels cotxes de lloguer amb conductor (VTC), les quals considera que li fan competència deslleial. Els taxistes de Barcelona han organitzat una vaga de 48 hores des de les 06.00 h d'aquest dimecres per protestar contra la suspensió del reglament metropolità que exigeix una autorització addicional a la llicència VTC per poder operar a l'àrea metropolitana. Amb aquesta normativa es pretenia garantir el compliment de la ràtio que històricament s'havia estipulat i segons la qual només hi pot haver una VTC per cada 30 taxis.

L'aturada, que coincideix amb la convocada aquests mateixos dos dies per la tripulació de cabina de Ryanair, és la més llarga del conflicte que enfronta els taxistes amb Uber, i no descarten allargar-la. També han convocat una manifestació aquest dimecres a partir de les 11.00 h des de l'Arc de Triomf a la delegació del govern espanyol, i acudiran també taxistes d'altres punts d'Espanya. "Si cau Barcelona caiem tots", adverteix un dels lemes de la marxa.


El motiu de les mobilitzacions és que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès el reglament metropolità i ha atès així provisionalment les mesures cautelars que havia sol·licitat la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC). També el va recórrer el Ministeri de Foment, el qual, com la CNMC, al·leguen que l'autorització metropolitana envaeix competències, i hi ha un altre recurs d'Unauto, la patronal dels cotxes VTC.

A la vaga hi donen suport Élite Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), Anget Taxi, Agrupació Taxi Companys (ATC), l'Associació de Taxistes Llatins Units (TLU) i la de Taxistes Pakistanesos de Catalunya (Pak Taxi). D'entrada l'aturada s'allargarà fins a les 06.00 h d'aquest divendres, però tot dependrà de l'evolució de dues cites clau en les quals s'ha d'abordar la suspensió del reglament metropolità.

Els taxistes estan pendents de si s'aixeca la suspensió

La primera és aquest mateix dimecres. El Ministeri de Foment ha convocat l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana (AMB) per informar-los del contingut del recurs que va presentar sobre el reglament de les VTC. La segona serà aquest dijous, quan el TSJC ha convocat les parts per escoltar els seus arguments i decidir si aixeca la suspensió del reglament o el manté.


Al TSJC també hi acudiran tres entitats de taxistes en suport de l'AMB i que actuaran com a part codemandada: Élite Taxi, la Plataforma Integral del Taxi (PIT) i l'Associació Nacional del Taxi (Antaxi). Els taxistes han organitzat un gabinet de crisi i, en funció del resultat de les dues cites, decidiran si perllonguen la vaga, segons ha explicat Alberto Álvarez, portaveu d'Élite Taxi, l'organització que s'ha mostrat més activa del sector. L'objectiu de les mobilitzacions és que s'aixequi la suspensió del reglament, que l'Àrea Metropolitana va aprovar a finals de juny i que havia previst que entrés en vigor el 29 de juliol.

La regulació obliga els vehicles de lloguer amb conductor a tenir –a part de la llicència VTC- una segona autorització de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) per poder fer serveis que tinguin com a origen i destí l'àrea metropolitana. Amb aquesta normativa es pretén garantir el compliment de la ràtio d'un cotxe VTC per cada 30 taxis, i es limita a 399 els VTC autoritzats per prestar servei a l'àrea metropolitana. Actualment hi ha prop de 2.000 llicències d'aquest tipus atorgades a Catalunya, segons dades del Departament de Territori.

Els taxistes s'han tornat a mostrar molt crítics els darrers dies pels recursos estatals contra el reglament metropolità, ja que consideren que beneficien Uber i Cabify. "De manera intolerable, el Ministeri de Foment i la famosa CNMC s'han proposat de nou ajudar aquestes multinacionals de la pirateria", han lamentat. Calculen que en poc temps podria haver-hi fins a 4.000 llicències VTC, cosa que deixaria la ràtio en una per cada tres taxis i significaria, a parer seu, "la mort del taxi com a servei públic i la ruïna de tots" els que s'hi dediquen. "Hem de parar aquesta bogeria al carrer i als tribunals", han defensat.

 

Participació