Sabadell acollirà una prova pilot de bus híbrid sense conductor

L'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà planifica fer la prova de cara al setembre

Un bus híbrid de la xarxa de Sabadell
Un bus híbrid de la xarxa de Sabadell | Juanma Peláez
Redacció
16 de juliol del 2018
La ciutat de Sabadell acollirà una prova pilot per incorporar autobusos sense conductor a les xarxes de bus de Catalunya. Es tracta d'una iniciativa que té com a objectiu que l'any 2020 es circulin els primers autobusos autònoms, fet pel qual aviat es faran les primeres proves pilot.
 
Segons explica el president de l'AMTU, Jordi Xena, en una entrevista a NacióSabadell
aquest va ser un dels temes que en la darrera Jornada Catalana de la Mobilitat es van posar sobre la taula. "El bus sense conductor va ser el tema central, a Europa i en alguns llocs de l'Estat espanyol ja s'han fet proves utilitzant aquest tipus de vehicle i més aviat que no pas tard s'anirà imposant en situacions molt concretes, no pas d'una manera generalitzada", explica Xena.

La idea és poder circular de manera automàtica per la ciutat el 2020 i arribar a la cinquena fase d'automatització entre el 2025 i el 2030. Per això, a Sabadell es faran les primeres proves de circulació al setembre, durant la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que se celebrarà del 16 al 22 d'aquell mes.

No obstant, encara no s'ha determinat l'espai on es podrien fer, si bé podria ser una zona on el trànsit s'hauria acotat inicialment i més aviat es tractaria d'una demostració sobre el terreny. En aquest sentit, serien vehicles de menor capacitat que els busos híbrids que actualment circulen per la capital vallesana, d'una desena de passatgers, aproximadament, de manera que s'allunyarien de la imatge de bus que ara per ara integra la xarxa de Transports Urbans de Sabadell (TUS).  

Com funcionaran

El desenvolupament d'aquest tipus de vehicles anirà lligat a la implantació de la tecnologia 5G, ja que hi hauran d'estar permanentment connectats. Aquesta tecnologia suposa més amplitud de banda i una transmissió de dades molt important. 

A més de Sabadell, la prova també es farà a Terrassa, i molt probablement a Roses i Igualada, a l'espera de sumar quatre ciutats més. El que es pretén és que durant una setmana un vehicle d'aquestes característiques circuli per un tram concret amb la finalitat que els viatgers s'hi familiaritzin, el vegin i observin com funciona. "En definitiva serà una posada en escena d'aquesta tecnologia i la manera d'entendre la mobilitat i el transport públic del futur", conclou Xena.