​El Saballuts posen en marxa un projecte socioeducatiu basat en els castells

Un centenar d’usuaris dels espais joves de la ciutat ja han treballat els valors i competències que ofereix el món casteller

Redacció
10 de juliol del 2018
Els Saballuts, en una actuació a Sabadell
Els Saballuts, en una actuació a Sabadell | Juanma Peláez
El Castellers de Sabadell han posat en marxa un projecte socioeducatiu destinat als joves de la ciutat. La colla, conjuntament amb el departament de Cultura de l’ajuntament de Sabadell i dins el marc dels pressupostos participatius Construint Ciutat 2018, es proposa organitzar una sèrie de sessions-taller dirigida als 5 espais joves de la ciutat, 13 instituts públics, la U.E.C. (la Unitat d’escolarització Compartida) i els propis joves Saballuts.

Sense deixar la teoria i pràctica castellera de banda, la formació del Vallès Occidental, en ple any de Concurs de Castells i amb els deures de renovar les seves estructures per mantenir el nivell de colla de 9, es proposa introduir l’activitat castellera com un nou model d’activitat lúdica i educativa no reglada.

El projecte va començar el març del 2018 i culminarà el Desembre d’aquest any, amb l'organització de una trobada de colles castelleres de secundària i la projecció d’un documental audiovisual de gran format sobre tot el treball realitzat. Similar a altres projectes que s’han dut a terme per altres colles, com el Jo verd dels Castellers de Vilafranca o l’Enfaixa’t dels Minyons de Terrassa, l’entitat sabadellenca es centra en aconseguir potenciar les habilitats, aptituds i actituds dels destinataris, així com potenciar el treball en equip i la integració social, com alguns dels factors claus d’aquesta manifestació que van permetre l’obtenció del reconeixement de patrimoni immaterial per la UNESCO.

El projecte als Espais joves

Com un dels destinataris del projecte i formant part de la primera fase del pla de treball, tots els espais joves de la ciutat, 5 en total, han acollit el projecte dels camises verdes amb una notable participació. Des de la perspectiva de l’aprofundiment en aquelles competències personals que ens enriqueixen com a persones i que són inherents a l’activitat castellera, les activitats eren encaminades a enfortir la comunicació, l’empatia el respecte a la diferència etc.

Aquestes activitats complementen l’aproximació a l’aprenentatge de la tècnica castellera posant molt més èmfasi en la vessant d’autoconeixement, humana i social del fet casteller. Una de les premisses que ens hem plantejat recau en el fet que les actuacions i activitats del projecte es visquin com una vivència positiva per part dels joves participants, especialment els que han participat en aquest marc.

De forma natural, els joves han començat a mostrar interès en l’activitat castellera i hem enfortit el vincle amb els joves saballuts, amb els educadors dels diferents centres i la relació entre els mateixos usuaris. Els problemes de gènere, la integració social i el treball en equip han estat el punt de mira d’aquestes sessions.